Automobilistenvereniging VAB moest vorig jaar 25 procent vaker uitrukken voor winterproblemen met auto's. In de meeste gevallen zat het probleem hem in een slechte voorbereiding van het voertuig. Zo loop je in de winter meer risico op ongevallen als gevolg van ijzel, aquaplaning of zelfs sneeuw. Een van de manieren om je daartegen te wapenen is winterbanden monteren: zodra de buitentemperatuur zakt onder zeven graden, hebben zomerbanden door hun harde rubber minder grip, ook op het droge, waardoor de remafstand toeneemt. Bij 80 km/h bijvoorbeeld kan de remweg oplopen met 40 meter: 110 in plaats van 70.
Een set van winterbanden kost tussen de 300 en 600 euro (gemiddeld genomen), waarbij je dan ook nog eens de prijs van een stel stalen velgen moet tellen (de betere keuze voor winterse toestanden) en de montage. Kortom, je bent al snel 1.000 euro of meer kwijt... Anderzijds kunnen je zomerbanden in de winter ergens warm liggen te rusten, waardoor ze niet verslijten. Volgens Goodyear valt de uiteindelijke kostprijs daardoor best mee.
De bandenfabrikant berekende dat een auto die gedurende zeven jaar gemiddeld 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar aflegt, zes zomerbanden (waarvan de vier die oorspronkelijk onder de auto staan) en evenveel winterbanden verslijten. Daarbij komen ook nog veertien bandenwissels (zomer-winter en omgekeerd). Ten opzichte van een auto met klassieke zomerbanden (waarvan je er tijdens dezelfde periode twaalf verslijt), bedraagt de meerprijs volgens de bandenfabrikant slechts 100 euro per jaar. Een bedrag dat snel rendabel kan blijken, want de minste schuiver leidt vaak tot schade die veel duurder uitvalt om te herstellen. Overigens is het gebruik van winterbanden in sommige landen (Duitsland en Luxemburg bijvoorbeeld) verplicht bij winterse weersomstandigheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!