Vlaanderen introduceert een nieuwe berekeningsmethode voor zowel de belasting op inverkeerstelling als de jaarlijkse verkeersbelasting. De nieuwe berekening hanteert het WLTP-protocol, wordt van kracht op 1 januari 2021 en geldt enkel voor nieuwe wagens - voor tweedehandsvoertuigen verandert er niets. Het principe: hoe hoger de CO2 van je auto, hoe meer je zal betalen. Wie een nieuwe milieuvriendelijke wagen koopt, wordt beloond met een lagere inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting.
Belangrijk: voor leasingwagens verandert er niets, want die worden belast op federaal niveau.
CNG en PHEV
De nieuwe methode heeft weinig impact op de jaarlijkse verkeersbelasting. Alleen beperkt Vlaanderen het fiscale gunsttarief vanaf 1 januari 2021 tot volledig elektrische wagens. Het belastingsvoordeel voor CNG-auto's (aardgas) en plug-inhybrides verdwijnt; enkel 100% elektrische wagens zullen geen verkeersbelasting meer moeten betalen.
De vervuiler betaalt
De belasting op inverkeerstelling verandert wel: voor bijna driekwart van de auto's daalt de BIV, enkel het overige kwart zal meer moeten betalen om zijn nieuwe wagen in te schrijven. Dat kwart zorgt er wel voor dat de gemiddelde stijging groter is dan de gemiddelde daling: de factuur wordt dus doorgeschoven naar de meest vervuilende wagens, terwijl stadswagens en gezinswagens wat toegankelijker worden.
Bron: VRT NWS
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!