Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Budget Vlaamse EV-premie voor elektrische auto's bijna opgesoupeerd?

Geschreven door Klaas Janssens op 21-02-2024

De Vlaamse premie voor elektrische auto's komt er dan toch, maar wordt beperkt in de tijd. En nu blijkt ook waarom, want de helft van het voorziene EV-budget zou intussen opgebruikt zijn. Moeten geïnteresseerde kopers zich haasten?

Het was te mooi om waar te zijn, het plan dat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in september vorig jaar presenteerde. Om de verkoop van elektrische auto's bij particulieren een flinke duw in de rug te geven, lanceerde ze een EV-premie voor nieuwe batterijwagens met een catalogusprijs onder de 40.000 euro (en voor tweedehands EV's met een oorspronkelijke verkoopprijs onder de 60.000 euro).

LEES OOK Opmerkelijk: aandeel EV's blijft belachelijk klein

Wie in 2024 een nieuwe elektrische auto zou kopen, mocht rekenen op een financiële geste van 5.000 euro (of 3.000 euro voor een tweedehandse batterijauto). En die EV-premie zou ook gelden in 2025 en 2026, al zou het door Vlaanderen terugbetaalde bedrag wel elk jaar dalen. Maar dat was buiten de Raad van State gerekend, die een negatief advies gaf aan het EV-plan dat het kabinet Mobiliteit intussen gelanceerd had.

Meer budget, maar is 26 miljoen euro wel voldoende?

Volgens de berekeningen van de Raad van State berekening zou het voorziene budget van 20 miljoen euro niet volstaan om iedere rechthebbende in 2024 van een tegemoetkoming te voorzien, laat staan dat ze ook in 2025 en 2026 Vlaamse premies voor elektrische auto's konden blijven geven. De oplossing: de EV-subsidie blijft behouden, maar enkel voor 2024. En het budget wordt opgetrokken van 20 naar 26 miljoen euro.

LEES OOK Ondanks stijgende verkoop neemt weerstand tegen EV's sterk toe

Inmiddels communiceerde het kabinet Mobiliteit dat het de eerste week na het openen van het EV-loket reeds 2.733 dossiers ontving, waarvan 2.334 aanvragen voor nieuwe elektrische auto's en 399 aanvaragen voor tweedehands EV's. Een simpele rekensom leert ons dat zo de helft van het voorziene budget reeds opgebruikt is. Intussen blijft het prijsverlagingen regenen, zoals recent nog bij Nissan en Toyota, dus de interesse bij de particuliere kopers lijkt niet meteen te gaan stilvallen.

Moeten potentiële EV-kopers zich haasten om nog een EV-premie te scoren?

Neen. Want het aanvankelijk gehanteerde op-is-opprincipe dat Vlaanderen aanvankelijk wilde hanteren, werd als onwettelijk gezien door de Raad van State - wegens in strijd met het eerlijkheidsbeginsel. Dat wil zeggen dat er een gevolg moet gegeven worden aan alle aanvragen voor een EV-premie die voor 1 januari 2025 ingediend worden. Ook als de voorziene 26 miljoen euro opgebruikt is.

LEES OOK Over de zin en onzin van EV-premies

Waar Lydia Peeters extra centen gaat vinden, blijft vooralsnog onduidelijk. Bovendien staan er verkiezingen voor de deur. De zoektocht naar extra budgettaire ruimte zou kunnen gebeuren in een systeem van voorlopige twaalfden, waarbij de oude regering nog aan zet is terwijl het nieuwe parlement al ­zetelt. Wordt vervolgd...

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten