De Brusselse regering heeft het advies van de gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) ontvangen over haar SmartMove-project voor een intelligente kilometerheffing. En dat is bijzonder kritisch: de manier waarop er met persoonlijke gegevens van de gecontroleerde weggebruikers omgesprongen wordt, blijkt immers in strijd met de GPDR-richtijnen op de privacy. Er worden veel meer data verzamelt dan eigenlijk nodig is voor de berekening van de nieuwe belastingsformule, aldus de GBA. Dit is een belangrijke waarschuwing voor de Brusselse autoriteiten, die in afwachting van het advies van de Raad van State hun exemplaar zullen moeten herzien om de situatie te verhelpen. Eerder hadden ze wel een positief advies gekregen van de Europese Commissie, die van oordeel was dat SmartMove niet in strijd was met de Europese wetgeving.
>> Lees ook: SmartMove verhit de gemoederen, en niet alleen in Brussel
De Brusselse regering verklaarde dat de slimme kilometerheffing nog niet ver genoeg gevorderd was om rekening te kunnen houden met de privacy. Sven Gatz (Open VLD), Brussels minister van Belastingen, verklaarde: "Tot nu toe hebben we het privacyaspect van het SmartMove-project nog niet aangepakt. Wij zullen dit advies van de GBA, dat harder lijkt te zijn dan verwacht, zeer zorgvuldig analyseren".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!