De studie is uitgevoerd in Zwitserland door verzekeraar Axa. Ze zou aantonen dat luxueuze elektrische auto’s en SUV’s 40 procent vaker ongevallen veroorzaken dan traditionele voertuigen. Daar liggen verschillende oorzaken aan de basis van, zoals het vermogen of de automatische stuurfuncties.
10 procent minder
Deze gegevens zijn van toepassing op de dikste elektrische auto’s, maar de studie bewijst ook dat kleine elektrische modellen net 10 procent minder ongevallen veroorzaken. Voor de middelgrote modellen zijn de resultaten vergelijkbaar met auto’s met een verbrandingsmotor.
Vaker betrokken bij ongevallen
De Franse verzekeraar is nog verder gegaan in zijn onderzoek. Na crashtests heeft Axa ontdekt dat elektrische auto’s bepaalde intrinsieke eigenschappen bevatten die sneller tot ongevallen kunnen leiden dan bij vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor. Bettina Zahnd, verantwoordelijke Onderzoek naar ongevallen en Preventie bij Axa, zegt: “de maximale acceleratie is onmiddellijk beschikbaar, terwijl die in modellen met verbrandingsmotor, zelfs die met heel veel vermogen, met wat vertraging komt”. Volgens experts zou deze onmiddellijke beschikbaarheid van het koppel verantwoordelijk zijn voor een deel van de ongevallen. Maar ook de rijhulpsystemen of automatische stuurhulpsystemen zouden leiden tot overdreven veel zelfvertrouwen en dus minder betrokkenheid of interesse van de bestuurder in het rijden.
Ook batterijen gevaarlijk?
Tot slot wijst de studie erop dat de batterijen van elektrische auto’s hoogst brandbaar blijven en dat ze nog tot 48 uur na een botsing kunnen ontbranden waardoor ze tot meer schade en vervuiling kunnen leiden. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de verzekeringstarieven voor elektrische auto’s – en dan vooral van de meest luxueuze modellen – de komende jaren fors zouden kunnen gaan stijgen. “Wij zullen maatregelen nemen zodra we zeker zijn dat deze trend significatief is of dat we merken dat de kosten van een ongeval met een elektrische auto hoger liggen dan gemiddeld,” zo voegt Bettina Zahnd toe. Dat zou dus leiden tot een ommekeer van de huidige situatie, waarbij verzekeraars lagere premies toekennen aan elektrische auto’s door hun ecologische karakter.
Onze mening?
Wat moeten we besluiten uit deze conclusies? Dat ze ongetwijfeld wat snel zijn genomen en een dieper onderzoek verdienen. Temeer omdat de markt waar deze studie is uitgevoerd slechts 1 procent van het wereldwijde volume vertegenwoordigt. De foutenmarge is dus zeer groot. Het is duidelijk dat rijhulpsystemen de bestuurder kunnen ‘loskoppelen’ van het rijden, maar het onmiddellijk beschikbare koppel met de vinger wijzen is toch een pak delicater. Zo zijn op het internet talrijke filmpjes te vinden waar deze eigenschap bestuurders net helpt om aan een ongeval te ontsnappen. De batterijen van hun kant zullen ongetwijfeld blijven verbeteren in de komende jaren, dus ook op het vlak van veiligheid. Laat ons niet vergeten dat ook de verbrandingsmotor heel lang vergelijkbare avonturen veroorzaakte. Tot slot heeft Europa ook een aantal maatregelen ingevoerd rond elektrische auto’s, zoals het produceren van een geluid bij lage snelheden zodat het voertuig door voetgangers wordt opgemerkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!