De CO2-uitstoot van een auto is al enkele jaren bepalend voor de fiscaliteit (BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, aftrekbaarheid, solidariteitsbijdrage, VAA-bijdrage in het hele land). Op dit moment wordt bij de berekening van die belastingen telkens uitgegaan van de NEDC-cijfers en niet van de realistischere – en hogere – WLTP-waardes. Het ging om een zogenoemde overgangsmaatregel, die zou gelden tot 31 december 2020. Wat er daarna moest gebeuren, was voer voor een volgende regering.
NEDC indien beschikbaar
In afwachting van een volgende regering heeft de FOD Financiën nu beslist dat de huidige regels voor de VAA-bijdrage en de fiscale aftrekbaarheid ook na 1 januari 2021 van kracht blijven. Fleetrijders kunnen dus de lagere NEDC-uitstoot blijven gebruiken, en zo genieten van een grotere fiscale aftrekbaarheid en een lagere VAA-bijdrage. Het homologatieattest van de auto moet dan wel de NEDC-uitstoot vermelden, want autobouwers zijn vanaf 2021 niet langer verplicht om op dat attest de WLTP-waardes om te rekenen naar NEDC-cijfers.
BIV en verkeersbelasting
De FOD Financiën wijst erop dat ze niet bevoegd is voor de solidariteitsbijdrage (die valt onder Sociale Zaken), noch voor de belasting op inverkeerstelling en jaarlijks te betalen verkeersbelasting (die laatste twee zijn gewestelijke materie). Of daarvoor in 2021 nog NEDC-cijfers mogen worden gebruikt, is niet duidelijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!