Met een maximumprijs van 1,1420 €/l voor E10 (super 95) en van 1,2980 €/l voor B7 (diesel), en in de praktijk aan de pomp soms minder, staan de prijzen opnieuw op het niveau van 2009, vooral voor benzine. Deze forse daling (-37,2 cent voor e10 en -29,2 cent voor diesel) hangt samen met die van de petroleumkoers, die sterk geraakt wordt door de coronacrisis (en door een conflict tussen Saoedi-Arabië en Rusland). Aangezien de meeste mensen thuis moeten blijven of hun auto enkel mogen gebruiken voor de toegestane trajecten, zijn er niet bepaald wachtrijen aan de pomp. De verkoop van E10 en E5 (super 98) is met 75 à 80 procent gedaald. Voor diesel is het wat minder dramatisch, aangezien die brandstof wordt gebruikt door de transporteurs, een essentiële sector. De Belgische federatie van brandstoffenhandelaars Brafco herinnert er trouwens aan dat er geen tekort dreigt, noch voor vloeibare, noch voor gasvormige brandstoffen.
Zomerkwaliteit
Wel is er een probleem waarop moet worden geanticipeerd. Op 1 mei moet voor benzine normaal gezien verplicht worden overgeschakeld op zomerkwaliteit, met een dampspanning van 60 in plaats van 95 kPa. Die aanpassing dient te gebeuren om verdamping bij hoge temperaturen, en dus het risico op explosies, te voorkomen. Het verandert niets aan de kwaliteit van de brandstof, noch aan de werking ervan in de motor. Om over te schakelen op zomerkwaliteit moet de benzine echter roteren, met minstens drie spoelingen van de opslagtanks. En gezien de daling van de distributie zal die cyclus niet op tijd kunnen gebeuren. In principe is de zomerkwaliteit al vanaf midden april beschikbaar, maar dit jaar wordt de uiterste datum opgeschoven naar 1 juni. Minister van Energie Marie-Christine Marghem heeft haar akkoord gegeven en bereidt de wetteksten in die zin voor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!