Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Is het herstellen van een elektrische auto nu duurder of net niet?

Geschreven door Klaas Janssens op 25-02-2020

Volgens een studie van Autotrust is de herstelkost aan een elektrische auto dubbel zo duur als bij een wagen met verbrandingsmotor. Maar is dat ook zo?

2020 VW ID.3

Een van de argumenten die de constructeurs van elektrische voertuigen aanhalen om hun producten aan te prijzen, zijn de beperkte onderhoudskosten. In vergelijking met een conventioneel aangedreven auto telt een EV nu eenmaal minder onderdelen, onderdelen die bovendien minder snel stuk gaan. Dat is geen stelling, maar een wetenschappelijk feit. Maar wil dat ook zeggen dat de herstelkosten aan een elektrische auto lager zijn? Neen. Dat blijk uit een onderzoek van Autotrust. Een gemiddelde herstelling is dubbel zo stuur, aldus de data die de Nederlandse garantieverzekeraar verzamelde.

Gaat een elektrische auto minder vaak stuk? Ja. Maar als er iets stuk gaat, kost het een stuk meer. Volgens Autotrust omdat de onderdelen tot 10 keer zo duur zijn dan bij een klassiek aangedreven wagen. In het onderzoek noemen ze de Nissan Leaf, waarbij het vervangen van de rembekrachtiger bijna 4.000 euro kost. Bij pakweg een Qashqai kost diezelfde ingreep slechts 350 euro. Nu is het exemplaar van de Leaf wel een stuk complexer, maar niet in die mate om dat gigantische prijsverschil te verantwoorden.

Autotrust geeft aan dat het gebrek aan concurrentie die hoge herstelkosten in de hand werkt. Er zijn nauwelijks piraatstukken te vinden die de prijs helpen drukken. De verzekeraar stelt ook dat elektrische auto's zich niet altijd even gemakkelijk laten herstellen, waardoor er meteen grote componenten aangepakt of zelfs vervangen moeten worden. En dat kost nu eenmaal meer.

In perspectief

We legden het onderzoek van Autotrust voor aan de EV-specialisten van Stroohm. En die nuanceren de conclusie van het onderzoek: "Het artikel zegt dat een herstelling gemiddeld het dubbele kost. Maar als je wagen 4 keer minder onderhoud vergt, dan is ze nog steeds de helft goedkoper qua onderhoud." Zonder de gebruiksduur van de wagen te bekijken, vergelijken we dus appelen met peren. "Bovendien geeft elk automerk op zijn aandrijflijn en batterij gemiddeld 6 tot 8 jaar garantie, dus deze kosten zijn niet altijd voor de bestuurder."

"Er dient ook gekeken te worden naar herstellingen die noodzakelijk zijn bij wagens met een verbrandingsmotor die veel kilometers op de teller hebben, van het vervangen van de distributieriem over de revisie van de versnellingsbak, kosten die flink kunnen oplopen en die je niet maakt met een EV. Als we spreken van een levenscyclus van 600.000 kilometer zullen de kosten van een elektrische wagen altijd en een stuk lager liggen."

Stroohm bevestigt dat de herstelkosten van elektrische voertuigen hoog zijn, maar ziet snel beterschap. "Er mogen enkel technici aan elektrische wagenswerken die over de juiste opleiding en de nodige expertise beschikken. Het onderhoud gebeurt momenteel exlcusief door de automerken zelf, maar er komt zeker concurrentie vanuit onafhankelijke dienstverleners zoals Carglass en andere Bosch Service Centers, die de prijs zullen helpen drukken. Maar het is terecht dat er nog veel onderdelen kunnen geoptimaliseerd worden qua herstelling. Dat is knowhow die automatisch volgt zodra meerdere bedrijven zich hierin gaan specialiseren." Schaalvergroting drukt dus de kosten.

Bron: Automotive Management

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten