Guy Vanhengel, de minister van Financiën en Begroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, had in mei 2018 aan een groep experts gevraagd om een voorstel voor een nieuwe autofiscaliteit te ontwerpen. Hun rapport werd op heel wat kritiek onthaald, vooral door de heel zware belasting voor kleine dieselwagens. Mensen met een klein inkomen die met een kleine dieselstadsauto rijden zouden zwaarder worden belast dan bestuurders van een luxueuze hybride SUV. Er was ook weerstand tegen een eventuele belastingvrijstelling voor elektrische auto’s. Het ontwerp moest dus worden herzien. Daardoor is het onmogelijk om de hervorming tegen 1 januari 2019 door te voeren en wordt de hele boel zonder nieuwe streefdatum doorgeschoven naar de volgende legislatuur.
Kilometerheffing
De stilstand heeft misschien ook te maken met een discussie op nationaal niveau, waarbij wordt gezocht naar een interfederaal akkoord rond een kilometerheffing. In dat geval zou de nieuwe Brusselse fiscaliteit deze belasting op het gebruik van de auto in rekening brengen. Tot dan blijft de huidige formule gehandhaafd, die nog is afgeleid van de oude BIV en verkeersbelasting van het federale niveau en die is gebaseerd op het vermogen, tot groot jolijt van erkende leasebedrijven. De meeste van die bedrijven zijn namelijk op Brussels grondgebied gevestigd. Om concurrentie tussen de Gewesten van het land te vermijden, was overeengekomen dat alle leasebedrijven, onafhankelijk van het adres van hun maatschappelijke zetel, de oude federale wet zouden blijven gebruiken. Als de Brusselse fiscaliteit echter verandert, zou dat in theorie ook moeten leiden tot een aanpassing aan deze leasingfiscaliteit. Maar dat vereist uiteraard een samenwerking tussen de verschillende federale niveaus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!