Het mobiliteitsbudget doet het iets minder slecht dan het cash for cars-programma, maar het blijft een flop. Het kon slechts 0,15 % overtuigen van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. En dat is 23 % van de loontrekkenden in België. De overheid geeft echter niet op. Vanaf 2026 zullen alleen emissievrije – lees: EV's of waterstofauto's – nog fiscaal aftrekbaar zijn. En vanaf 1 januari 2027 zal die aftrekbaarheid geleidelijk dalen tot 67,5 % in 2031. In afwachting blijft het mobiliteitsbudget bestaan, om loontrekkenden te overtuigen hun bedrijfswagen te laten vallen of een kleinere auto te kiezen die minder CO2 uitstoot.
10 km en parking
Het principe van het mobiliteitsbudget verandert niet. De drie pijlers blijven behouden: je kunt een 'groenere' auto kiezen, alternatieven gebruiken of een woning huren dicht bij het werk. Met name dat laatste punt zou kunnen veranderen wanneer de voorgelegde voorstellen tot wetswijziging worden goedgekeurd. Op dit moment kan de huur namelijk worden opgenomen in het mobiliteitsbudget wanneer de woning in kwestie zich op maximaal 5 kilometer van het werk bevindt. Dat zou veranderd worden in 10 km. Maar er zijn nog wijzigingen voorzien. Zo ligt ook een voetgangerbonus op tafel, evenals de mogelijkheid om de parkeerkosten op te nemen in het mobiliteitsbudget wanneer je je auto achterlaat aan een trein- of busstation. Ten slotte zou de wachttijd verdwijnen voor bedrijven die een mobiliteitsbudget willen invoeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!