Vlaanderen gaat Wallonië achterna, toch wat de belasting van pick-ups betreft. Lichte bedrijfswagens van het type N1 die gekocht worden door particulieren, zullen vanaf 2023 op dezelfde manier belast worden als een personenwagen. Alleen professionele kopers zullen nog kunnen profiteren van de lagere verkeersbelasting en van de BIV-vrijstelling.
LEES OOK Test Ford Ranger Raptor (2022)
Natuurlijk gaat dat de populariteit van pick-ups in Vlaanderen een flinke knak geven, want boven op de aankoopprijs komen er een heleboel extra kosten – afhankelijk van onder meer het vermogen en de CO2-uitstoot. Dat kan gaan om enkele duizenden euro's voor de BIV en enkele honderden euro's voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
LEES OOK Test Volkswagen Amarok (2022)
Het decreet is gestemd op 14 december 2022 in het Vlaamse Parlement en treedt op 1 januari 2023 in werking. Wie nog van de huidige, fiscaal interessante regeling gebruik wil maken, zal zijn pick-up dus voor 31 december 2022 besteld moeten hebben. En voor 15 februari 2023 een kopie van de bestelbon naar de Vlaamse belastingsdienst moeten sturen (met gegevens zoals de naam, het adres en het rijksregisternummer van wie het voertuig wil inschrijven). Er zal geen retroactief effect zijn voor wie zijn pick-up al had ingeschreven voor 2023. Er werd een specifiek site gecreëerd en met vragen kun je ook telefonisch terecht op het nummer 1700, het informatienummer van de Vlaamse overheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!