Het Brusselse gewest maakt er geen geheim van dat het de autodruk tegen 2030 met 25 procent wil verminderen. Boven op het 30 km/u-project vanaf 1 januari hebben de Brusselse overheden ook een nieuwe ‘intelligente’ belasting uitgewerkt, waarvan het basisbedrag zal afhangen van verschillende parameters: het aantal kilometers, het tijdstip waarop die worden afgelegd, en het vermogen van de auto in kwestie. Occasionele bezoekers en toeristen kunnen kiezen voor een dagpas. ’s Nacht en in het weekend hoeft er niet te worden betaald.
Variabele prijs
Het bedrag dat per kilometer moet worden betaald, verschilt van geval tot geval. Zo zul je met een compacte middenklasser die je dagelijks gebruikt, bijna 800 euro moeten betalen. En met een zwaardere auto kan dat bedrag nog verdubbelen. Maar zelfs met een bescheiden model, van 10 fiscale pk, kan het totale bedrag oplopen tot 1.200 euro om in Brussel te komen werken, terwijl je ook nog eens de belastingen van je eigen gewest moet ophoesten. Want wie in Brussel woont, zal geen BIV en verkeersbelasting meer moeten betalen, wat a priori discriminerend is. Pendelaars uit Vlaanderen of Wallonië moeten dus dubbel betalen.
Vijandige reacties
Het voorstel werd niet bepaald warm onthaald door de economische spelers. Er zou dan ook wel eens een exodus van KMO’s kunnen komen. Ook het Vlaamse en het Waalse gewest hebben openlijk kritiek geuit op deze belasting. Dat lijkt de vastberadenheid echter niet te temperen van de Brusselse regering, die het overleg met de andere entiteiten zal opstarten. Ze zal ook rekening moeten houden met de haalbaarheidsstudies die nog moeten gebeuren. Kortom, het is nog niet voor morgen, al is het de bedoeling SmartMove in te voeren in 2022…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!