Waar de meeste Europese constructeurs de kaart trekken van de 100% elektrische auto, gaat Mazda voor een globale aanpak. De Japanse autobouwer gokt dan ook op meerdere paarden tegelijk, waaronder synthetische brandstoffen. En om die efuels op hun merites te testen, experimenteren ze met racewagens op biodiesel.
LEES OOK Kunnen synthetische brandstoffen de verbrandingsmotor redden?
Nu ja, racewagens... Het gaat om de Mazda 2 Bio Concept, die rijdt op een combinatie van oude bakolie en microalgenvet. Die racewagen nam eerder dit jaar deel aan de Fuji Super Taiky Series, een etmaalrace op de Fuji International Speedway. Voor het volgende seizoen ontwikkelen ze de Mazda 3 Bio Concept met krachtigere Skyactiv-D-krachtbron op biodiesel. Met de bedoeling de stap naar serieproductie te verkleinen, want dat is natuurlijk de bedoeling.
Susteo
In 2018 nam Mazda deel aan "Your Green Fuel", een project dat de automobielindustrie, de academische wereld en de overheid overspant. En dat in samenwerking met Euglena, een Japans bedrijf dat de ambitie heeft om vanaf 2025 biodiesel te produceren. Het gaat om Susteo, zoals deze koolstofneutrale efuel van de volgende generatie genoemd wordt.
Het door Euglena ontwikkelde, van biomassa zoals planten en microalgen gemaakte Susteo wordt door de Japanse industrienorm officieel erkend als dieselbrandstof en kan dus vrij verhandeld worden. De CO2-uitstoot van deze efuel wordt gecompenseerd door de CO2 die deze planten en microalgen tijdens hun groei opnamen.
Zo mogelijk nog belangrijker: deze biodiesel gaat niet in concurrentie met de voedselindustrie en vereist geen ontbossing. Bovendien kan die Susteo gebruikt worden voor hedendaagse wagens met dieselkrachtbron en verdeeld worden via de bestaande distributiekanalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!