Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / 2016: fantastisch jaar voor inschrijvingscijfers

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-01-2017

Met 539.519 nieuw ingeschreven auto’s is 2016 het derde beste jaar na 2010 en 2011. De cijfers geven aan dat de benzinemotoren weer in de gratie komen op onze markt.

De officiële cijfers van FOD Mobiliteit & Transport die zijn gepubliceerd door Febiac geven aan dat de inschrijvingscijfers voor nieuwe auto’s in ons land in 2016 liefst 7,7 procent hoger lagen dan in 2015. Dat geeft een totaal van 539.519 auto’s, tegenover 501.066 het jaar ervoor. Maar dat maakt van 2016 vooral het derde beste resultaat na 2010 (547.347) en 2011 (572.211). De cijfers tonen ook een hernieuwde interesse van de Belgische consument voor benzinewagens met 44,1 procent van de inschrijvingen, terwijl ze in 2015 maar goed waren voor 37,8 procent. Hybride auto’s spreken steeds meer mensen aan, met in 2016 een marktaandeel van 3 procent, tegenover 1,9 procent in 2015. Zo werden het afgelopen jaar 15.400 nieuwe hybrides ingeschreven.

Renault, Volkswagen en BMW

De drie populairste merken op onze markt zijn Renault, Volkswagen en BMW. In bruto cijfers gaat Renault (55.871) Volkswagen (53.021) vooraf. Maar het Franse merk hanteert een politiek van het terug uitschrijven binnen 30 dagen en zou daarom zijn leiderspositie kunnen verliezen en naar de tweede plaats kunnen zakken wanneer de cijfers van eind januari binnen zijn. De twee merken vertonen in elk geval een marktaandeel van 9,5 tot 10 procent. Dat betekent dus dat bijna één nieuwe auto op vijf in België een Renault of een Volkswagen is. BMW op de derde plaats heeft een marktaandeel van 7,43 procent. De top 5 wordt verder aangevuld door Opel en Peugeot.

Tops en flops

Onder de 30 bestverkochte merken in België boekte DS de mooiste groei. Het kwam in 2014 op de markt en groeide met 135,14 procent, van 1.124 inschrijvingen in 2015 naar 2.643 in 2016. Jaguar heeft nog steeds de wind in de zeilen met een stijging van 113,19 procent tot 2.991 inschrijvingen in 2016. Buiten de top 30 verdriedubbelde Infiniti zijn afzet (316 tegenover 106). Citroën, op de negende positie van het klassement, is het enige merk in de top 10 dat zijn cijfers zag dalen: -10,38 procent. Lancia, waarvan de carrière bij ons is stopgezet, ging met liefst 43,37 procent achteruit. Onder de luxemerken blijft Porsche in vorm, met 3.075 inschrijvingen (+ 4,20 procent). Verder noteren we een groei van 111,11 procent voor Rolls-Royce (19 inschrijvingen).

Andere voertuigen

Wanneer we de balans opmaken van 2016 is dat ook een mooie gelegenheid om eens te kijken naar de inschrijvingen van andere voertuigtypes. Zo groeide de markt van de lichtevrachtvoertuigen met 11,4 procent (68.125 inschrijvingen). De gemotoriseerde tweewielers gaan er met 5,2 procent op vooruit (25.507) dankzij een uitzonderlijke decembermaand (+ 169 procent). Onder de zwaargewichten gingen de vrachtwagens van minder dan 16 ton er in 2016 met 5,2 procent op achteruit terwijl die van meer dan 16 ton een groei kenden van 17,7 procent, wat ze onder meer danken aan de introductie van de Euro 6-norm aan het begin van het jaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten