Met 547.347 nieuw ingeschreven auto's in 2010 is de Belgische automarkt gegroeid met 14,34 procent ten opzichte van 2009 (476.194 stuks). Maar bovenal gaat het om een nieuw record voor ons land, aangezien we daarmee nog 12.600 auto's beter doen dan in 2008. Dat er bij ons nooit eerder zoveel nieuwe auto's werden verkocht, heeft te maken met de fiscale stimuli voor 'groene' auto's voor particulieren en met een heroplevende fleetmarkt. De populairste merken in ons land in 2010 waren Renault (58.340 inschrijvingen, goed voor een marktaandeel van 10,66 procent), Volkswagen (53.512 auto's, 9,78 procent) en Peugeot (52.635 stuks, 9,62 procent). Dit drietal wordt op wat ruimere afstand gevolgd door Citroën (48.569 auto's) en Opel (40.705 stuks), terwijl Ford, Audi, BMW, Mercedes en Toyota de top tien vervolledigen.
Procentueel gezien heeft Rolls-Royce de grootste winst geboekt, met een groei van 180 procent, maar goed, we spreken dan over veertien auto's. Absoluut gezien is de grote winnaar echter Dacia, dat zijn inschrijvingen zag toenemen met 152,09 procent: 10.207 auto's in 2010 tegen 4.049 in 2009. Daarmee duikelt de Roemeense constructeur de top vijftien in ons land binnen. Er zijn echter niet alleen winnaars. SsangYong, dat het tot eind 2010 zonder officiële invoerder moest stellen, zag zijn verkoop slinken met 77,53 procent: 60 inschrijvingen tegenover 267 in 2009. Daihatsu kreeg ook een klap van 37,81 procent: de Japanse constructeur verkocht nog slechts 301 auto's in 2010, tegenover 484 in 2009. Bij de elektrische constructeurs werden 14 Tesla's ingeschreven, net iets minder dan de 15 Thinks.
In de andere segmenten zien we een lichte groei (2,46 procent) in het segment van de lichte bestelwagens (52.509 inschrijvingen in 2010). Daarnaast werden er wel 3,84 procent minder tweewielers ingeschreven. Dat deel van de markt wordt overheerst door de scooters, waarbij Piaggio de grootste speler op onze markt is, met 4.014 verkochte exemplaren (of een marktaandeel van 15,18 procent). Daarna komen Yamaha, Honda, BMW en SYM. Ook de zware utilitaire voertuigen deden het minder goed, met een terugval van 4,87 procent voor de min-16-tonners en zelfs van 9,74 procent voor de echte zwaargewichten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!