Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Alarmfase rood: Europese EV-verkoop keldert (-43,9%)

Geschreven door Klaas Janssens op 19-09-2024

De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) trekt aan de alarmbel, want de Europese verkoop van elektrische auto's daalde de afgelopen maand met liefst 43,9%.

De Europese autoverkoop heeft een slechte maand achter de rug. In vergelijking met augustus vorig jaar daalde het aantal inschrijvingen met 18,3%. Het meest verontrustende is de sterke daling van de EV-verkoop, die volledig lijkt in te zakken. Dit jaar werden er elke maand minder elektrische auto's verkocht, maar in augustus was de daling opvallend sterk: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde de Europese verkoop van elektrische auto's immers met 43,9%. Het EV-aandeel zakte de afgelopen maand dan ook van 21% naar 14,4%.

Vooral in Frankrijk (-33%) en Duitsland (-69%) kelderde de verkoop van elektrische auto's, voornamelijk door het wegvallen van financiële stimuli als belangrijkste oorzaak. In België zit de EV-verkoop wel in de lift, dankzij de Vlaamse EV-premie en de fiscale voordelen voor elektrische bedrijfswagens.

Alarmfase rood?

De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) uit ernstige zorgen over de daling van het marktaandeel van elektrische voertuigen (EV's) en waarschuwt dat de CO2-doelstellingen voor 2025 in gevaar komen. Volgens ACEA ontbreken cruciale voorwaarden voor een groei in productie en adoptie van emissievrije voertuigen. "We hebben meer oplaad- en waterstoftankinfrastructuur nodig, een concurrerende productieomgeving, betaalbare groene energie, aankoopvoordelen en een stabiele toevoer van grondstoffen, waterstof en batterijen," aldus de organisatie.

ACEA wijst ook op de achterblijvende economische groei, consumentenacceptatie en het vertrouwen in de infrastructuur, wat de overgang naar emissievrije voertuigen belemmert. Daarnaast bekritiseert de organisatie de starre regelgeving, die volgens hen onvoldoende inspeelt op veranderingen in het geopolitieke en economische klimaat. Dit zou de concurrentiepositie van de automobielsector verzwakken. Om de industrie te ondersteunen, pleit ACEA voor het verlagen van de CO2-doelstellingen voor 2025 voor zowel personenauto's als lichte bedrijfsvoertuigen.

Wat met benzine, diesel en hybride?

Alle stekkerauto's hadden het moeilijk, want ook de Europese verkoop van PHEV's lag in augustus 22,3% lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook de verkoop van benzinewagens en dieselauto's liep terug, met respectievelijk 17,1% en 26,4%. De zelfopladende hybride is de grote winnaar met een stijging van 6,6%, waardoor het marktaandeel stijgt van 24% naar 31,3%. Toch blijven benzinewagens dominant met een marktaandeel van 33,1%.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten