5,9 miljard dollar gaat naar Ford, 1,65 miljard naar Nissan en 465 miljoen naar Tesla. Het Amerikaanse Ministerie van Energie (Us Department of Energy) leent dit geld aan de drie constructeurs om ze te helpen om zuiniger modellen te ontwikkelen. Chrysler en General Motors kunnen geen beroep doen op deze leningen. Ford heeft al aangegeven dat het de vrijgegeven fondsen investeert in een programma dat op zeven jaar tijd 14 miljard dollar zal kosten en dat is gericht op de ontwikkeling van zuiniger modellen. Nissan, een Japans merk maar met veel productiesites in de Verenigde Staten, maakt gebruik van de lening om een elektrische auto op de markt de brengen die minstens 160 kilometer ver geraakt. Renault zou via zijn alliantie met Nissan ook van deze technologie gebruik moeten kunnen maken in het kader van de ontwikkeling van een eigen elektrisch model, zoals bijvoorbeeld de Kangoo Be bop Z.E.
Het Californische Tesla ten slotte, waarvan een groot deel van de aandelen in handen zijn van Daimler (Mercedes en Smart), zal 365 miljoen dollar gebruiken om zijn elektrische berline Model S op de markt te brengen door het geld te investeren in zijn assemblagefabriek. De overblijvende 100 miljoen gebruikt de kleine constructeur om een fabricatie-eenheid te kopen om elektromotoren te bouwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!