Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Bedrijfsvoertuigenbarometer 2011

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-06-2011

Het CVO (Corporate Vehicle Observatory) heeft zijn Europese bedrijfsvoertuigenbarometer 2011 uitgebracht. Bedrijven blijken in hun wagenpark meer rekening te houden met het milieu dan met veiligheid.

De CVO-studie, een initiatief van leasemaatschappij Arval, analyseert het gedrag van bedrijven wat betreft hun bedrijfswagenkeuze. Voor deze barometer van 2011 werden 3.313 firma's uit 11 Europese landen, waarvan 300 Belgische, ondervraagd. De meeste kleine, middelgrote, grote en zeer grote bedrijven in België beweerde milieugericht te denken. Gemiddeld houdt 50 procent rekening met de euronormen en de CO2-uitstoot, maar bij de zeer grote ondernemingen van meer dan 500 werknemers stijgt dat percentage tot 78 voor de normen en 87 voor de CO2. Die milieuvriendelijke aanpak van de Belgische bedrijven moet wel genuanceerd worden, want de daling van de gemiddelde CO2-uitstoot volgt gewoon de trend bij privévoertuigen.

In België zegt amper zo'n 10 procent van de kleine, middelgrote en grote ondernemingen en ruim 30 procent van de zeer grote bedrijven dat ze geïnteresseerd zijn in elektrische auto's. Het enthousiasme is groter in onze buurlanden, waar die percentages respectievelijk ruim 25 en 40 procent bedragen. Voor onze bedrijfsleiders of hun fleetbeheerders zouden elektrische wagens met een volle batterij minstens 230 kilometer moet kunnen rijden om interessant te worden (in Europa is dat 250 kilometer). Dieselhybrides lijken een betere toekomst te hebben, zelfs al is amper 8 tot 11 procent van de Belgische ondernemingen van plan binnen drie jaar zo'n wagen aan te schaffen. Voor benzinehybrides is dat slechts 4 tot 6 procent en voor elektrische auto's zelfs 2 tot 5.

In België zijn er nog niet veel bedrijven die hun werknemers met een firmawagen verplichten om een specifiek op veiligheid gerichte rijopleiding te volgen, hoewel dat het risico op ongevallen en de verzekeringspremies kan doen dalen. Bovendien beschouwt 70 procent van de Belgische bedrijven veilig rijden tijdens beroepsverplaatsingen als een individuele verantwoordelijkheid. In Europa oordeelt daarentegen bijna 50 procent dat dat een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen bedrijf en bestuurder.

België is een land van kmo's, waarin per definitie minder strikte car policy's gelden en de werknemers dus een relatief grote vrijheid genieten bij de keuze van een firmawagen. Bij ons legt slechts een derde van de ondernemingen een specifiek automodel op, terwijl dat in Europa de helft is. De volledige studie is beschikbaar op de site van het CVO.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten