Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Belgische autobarometer

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-04-2010

Het Flander's Center for Automotive Research (FCAR) heeft samen met multimerkenspecialist Cardoen en verkoopplatform Autozone de eerste Barometer van de Belgische Automobielsector voorgesteld. Daarin staan de evoluties van de Belgische automarkt.

De autobarometer is een overzicht van de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandse auto's dat FCAR, het Flander's Center for Automotive Research, voortaan halfjaarlijks zal publiceren. De eerste Barometer van de Belgische Automobielsector behandelt de periode van maart 2009 tot en met februari 2010. Tijdens die twaalf maanden steeg in West-Europa het aantal inschrijvingen van wagens met 6,1 procent. In België bleef de markt stabiel: de verkoop van nieuwe wagens slonk in ons land met 7,2 procent, maar voor de tweedehandsmarkt was het het op één na beste jaar ooit.

De studie, die in samenwerking met Cardoen en Autozone gebeurde, legt ook marktevoluties op het vlak van merken, modellen en uitrusting bloot. Het aandeel van kleine wagens in het Belgische verkeer nam toe. De merken Kia, Mini en Skoda gaan er het sterkst op vooruit, terwijl Mazda, Mercedes en Mitsubishi aandeel hebben verloren. Occasiewagens profiteren van de toename in de standaarduitrusting tussen 2000 en 2004, met als gevolg dat ze tegenwoordig veel beter zijn uitgerust. Zo beschikken ze in negentig procent van de gevallen over airco en ABS. Airbags en boordcomputers zijn ook ingeburgerd.

FCAR onderzocht zelfs welke kleuren tegenwoordig in trek zijn. Op de tweedehandsmarkt hebben wagens met een neutrale kleur, zoals zwart, grijs of zilver, de meeste kansen om van eigenaar te verwisselen. Rood, groen en blauw oogsten veel minder succes. Er is ook een groot onderscheid in de herverkoop van auto's. De Duitse constructeurs en Saab zijn sterk vertegenwoordigd op de occasiemarkt. Dat komt omdat hun wagens vooral als bedrijfswagens dienstdoen, en dus ook snel worden vervangen. Zo wordt ongeveer zestig procent van de nieuwe voertuigen van Daimler-Chrysler binnen de drie jaar weer verkocht op de tweedehandsmarkt. Tijdens hun levenscyclus verwisselen deze auto's ook meermaals van eigenaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten