Eigenlijk ging Daihatsu in april al door het stof. Het merk had toen schoorvoetend moeten toegeven dat het had valsgespeeld bij de crashtest, en dat al sinds 1989. Het ging hem daarbij voornamelijk om fraude met airbags, waarbij de plofzakken die tijdens de botsproeven werden gebruikt niet diegene waren die uiteindelijk aan de klant werden geleverd.
Het Japanse ministerie van Transport beviel een onderzoek, inspecties waarbij nog meer lijken uit de kast vielen. In totaal werden 174 onregelmatigheden vastgesteld bij 25 test verspreid over 64 modellen (Daihatsu's én Toyota's). Een bijzonder zwaar verdict dat Toyota - waaronder Daihatsu opereert - noopte tot maatregelen. De eerste zijnde het stoppen van de levering van Daihatsu-modellen en -onderdelen tot eind januari.
Dokken maar
De eerst schadeclaims laten voorlopig op zich wachten, al probeerde Reuters toch al voorzichtig te ramen wat de kost zou kunnen zijn van deze affaire. Dixit het persbureau zou het totale verlies voor Daihatsu op kunnen lopen tot 700 miljoen dollar. Een bedrag waarbij overigens nog geen rekening werd gehouden met het intrekken van bijvoorbeeld het intrekken van de certificering voor het mogen produceren van auto's.
Daihatsu heeft overigens niet gewacht op eventuele vonnissen en is zelf al begonnen met het betalen van compensaties. Zo zal het merk alle bedrijven aan wie het rechtstreeks levert vereffenen. Toyota heeft daarbij aangegeven dat het in die kosten alvast bij wil dragen.
Een groot gebaar, al valt het nog af te wachten of Toyota zo fideel zal blijven aan zijn budgetdochter. Het schandaal heeft namelijk ook zijn weerslag op het moederbedrijf. Het Toyota-aandeel is ondertussen al 4% van zijn waarde kwijt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!