China geldt als goudmijn voor iedereen die vier wielen rond een motor boetseert. Helemaal als die constructeurs rekenen met vijf of meer cijfers. Er zijn dan ook behoorlijk wat welstellenden daar in het Verre Oosten, (super)rijken die dat eveneens graag etaleren via Europese statussymbolen.
Ferrari, Rolls-Royce, Bugatti, ze dingen er allemaal naar de hand van de rijke Yang's en Li's. Ook McLaren trouwens, zij het evenwel zonder de onlangs gepresenteerde 750S. Hoe dat komt?
Alles voor de prestaties
Daarvoor moeten we even terug naar de eigenzinnigheid van daarnet. McLaren doet immers geen concessies als het de prestaties aan zou tasten. Ook niet als het daardoor een gigantisch verkoopspotentieel links moet laten liggen.
Wat exact geschiedde in de 750S. Diens 4 liter-V8 doet het namelijk zonder partikelfilter. Een kleinood dat echter vereist is wil je gehomologeerd geraken in China. Pas op, de ingenieurs in Woking hebben zich weldegelijk over het issue gebogen. Zij het telkens met dezelfde constatatie dat het toevoegen van zo'n filter pk's zou kosten. En da's dus een no go.
Een SUV?
Een alles-of-niets-houding die het merk trouwens doortrekt doorheen de ontwikkeling van zijn portfolio. In tegenstelling tot zijn grootste concurrenten willen de Britten ab-so-luut niet weten van een SUV.
Ook een zuiver op batterijen terende McLaren zal er alleen maar komen 'als het echt niet anders kan'. Misplaatste koppigheid of charmant idealisme? De tijd zal het uitwijzen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!