Europa wil klimaatneutraal zijn tegen 2050. Een van de plannen om die doelstellingen te halen, is een volledig elektrisch wagenpark vanaf 2035. Momenteel zijn er uitzonderingen voorzien voor constructeurs die minder dan 10.000 voertuigen per jaar bouwen, maar van die regel wil de Europese Commissie zo snel mogelijk af. De Italiaanse overheid pleit net het tegenovergestelde en wil autobouwers zoals Ferrari, Lamborghini en Maserati extra beschermen, zodat ze nog wat langer verbrandingsmotoren kunnen gebruiken.
>> Lees ook: comeback van de Lamborghini Countach
Het argument van Roberto Cingolani, de Italiaanse minister die verantwoordelijk is voor de "Ecologische Transistie" van het land? Dat sportwagenfabricanten zoals Ferrari, Lamborghini en Maserati in een niche opereren en dat ze speciale technologie nodig hebben om de overstap naar 100% elektrische supercars te maken. En die ontwikkeling kost nu eenmaal meer tijd én meer geld, wat een uitzonderingsmaatregel zou rechtvaardigen. Maar die argumentatie kan op weinig bijval rekenen bij de Europese Commissie, die stelt dat alle constructeurs hun steentje moeten bijdragen om de CO2-ambities te halen.
De soep en wanneer ze te eten
De plannen van de Europese Commissie moeten nog langs het Europese Parlement passeren en hebben de steun van de Europese landen nodig, dus het blijft nog even afwachten vooraleer de ambities zich vertalen in een bindende regelgeving. De meeste constructeurs hebben inmiddels geschakeld, ook Ferrari en Maserati hebben 100% elektrische modellen op de planning staan.
>> Overzicht: welke merken worden wanneer volledig elektrisch?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!