Dat Honda en Nissan de handen in elkaar zouden slaan, wisten we al sinds maart. Beide merken beogen een samenwerking wat betreft elektrische componenten en softwareplatformen. Een schaalvergroting die vooral bedoeld is om beide Japanse constructeurs ook in het elektrische verhaal op het voorplan te krijgen. Een toneel waar zowel Honda als Nissan vandaag immers niet meer zijn dan figuranten.
Een strategische samenwerkingsverband waar nu dus evenzeer Mitsubishi toe zou treden. En hoewel dat dus nog niet is bevestigd, lijkt die demarche eigenlijk niet meer dan logisch. Mitsubishi is namelijk voor 34 procent in handen van Nissan.
Ons kent ons
Bovendien heeft Nissan nu ook meer bewegingsvrijheid sinds het de samenwerking met Renault downsizede tot een 'meer praktisch en wendbaar partnership'. Concreet: doordat Renault niet langer de wet dicteert, kan Nissan dus eveneens op vrijage buiten de Alliantie. En kan het daar dan ook Mitsubishi bij op tafel gooien als extra troef.
Mitsubishi en Honda stampten vorige maand dan weer Altna uit de grond, een bedrijf dat zich moet toeleggen op het optimaliseren van de levensduur van batterijen. Ook die merken zijn dus geen vreemden voor elkaar.
Of, wanneer en hoe die banden dan zullen gesmeed worden, blijft voorlopig nog koffiedik kijken. Al heeft Honda-CEO Toshihiro Mibe zich in de gezamenlijke persconferentie van vorig jaar wel laten ontvallen dat hij met Honda tegen 2030 koploper wil zijn wat betreft elektrische aandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!