In Noorwegen, een land met minder inwoners dan België, werden tussen 2011 en nu 5.000 elektrische voertuigen ingeschreven. In België waren er dat 500. Federauto heeft dat voorbeeld uitgekozen om de overheid aan te zetten tot actie op dit vlak. Volgens de confederatie van de autohandel en -reparatie zijn 'gedurende de eerste vijf à tien jaar' fiscale incentives en/of subsidies nodig voor auto's op aardgas, hybrides, plug-inhybrides en volledig elektrische voertuigen.
Op dit moment genieten enkel natuurlijke personen van een belastingvermindering voor de aankoop van een elektrisch voertuig met twee of vier wielen. Dat voordeel zal op 31 december vervallen als het niet opnieuw wordt ingevoerd. Wat de bedrijven betreft, is de berekening op basis van CO2-emissies goed voor de meer milieuvriendelijke voertuigen, maar hun (vaak hogere) prijs is een handicap voor het Voordeel van Alle Aard (VAA), waarvan 1/7 voor rekening van rechtspersonen en vennootschappen is. Zelfs vzw's die schone voertuigen willen implementeren, worden 'gestraft' door dat gebrek aan fiscale incentives. Om het wagenpark op elektriciteit en aardgas te vergroten, dringt Federauto er bij de overheid op aan om dat soort voertuigen te bevoordelen met uitzonderingsmaatregelen of gunstige fiscale ingrepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!