De Belgische autokoper is vooral geïnteresseerd in Duitse modellen, maar koopt uiteindelijk vaak een Franse auto. Dat is een van de vaststellingen van het onderzoek dat is gepubliceerd door tweedehandsverkoper Cardoen. 993 particuliere of onafhankelijke Belgen die geen bedrijfs- of leasingauto hebben, vulden de vragenlijst in. Gemiddeld wil de Belg 16.144 euro uitgeven maar in de praktijk betaalt hij slechts 15.342. De prijs is trouwens een erg belangrijk criterium bij de aankoop van een nieuwe auto, want die stond bij liefst 77 procent van de respondenten in de top drie. Verder wordt veel belang gehecht aan betrouwbaarheid (36 procent) en veiligheid (33 procent). Ten slotte lijkt de Belg rationeel van instelling, want in 72 procent van de gevallen is de aankoop verbonden aan praktische overwegingen.
Een kwart van de kopers zou een model kiezen van dezelfde constructeur als zijn huidige auto. Maar die trouw varieert sterk naar gelang het merk. Mercedes weet zijn klanten het best aan zich te binden (39 procent), Fiat zo goed als niet (9 procent). Een derde van de ondervraagden heeft geen voorkeur. De meest gedroomde merken zijn Mercedes (9,2 procent), BMW (8,6 procent), Citroën (7,9 procent), Audi (7,3 procent) en Volkswagen (6,5 procent). En toch zijn de bestverkopende merken Renault, Volkswagen, Peugeot en Citroën. Seat en Kia vertonen een erg groot verschil tussen het aantal verkochte auto's en het aantal mensen dat ook echt van hun producten droomt.
Uit het onderzoek blijkt ook een verschil tussen mannen en vrouwen. De eersten geven de voorkeur aan de Duitse Drie Audi, BMW en Mercedes, terwijl dames een zwak hebben voor Peugeot en Renault. Bij sommige merken is het verschil in aantrekkingskracht op mannen en vrouwen wel erg uitgesproken: Skoda verleidt veel meer heren (4,4 keer meer dan vrouwen). Mini daarentegen weet zes keer zoveel dames aan het dromen te zetten. 63 procent van de ondervraagden rijdt diesel en 71 procent wil een auto met dit type brandstof voor zijn of haar volgende auto. 2,6 procent denkt aan een hybride model, terwijl die technologie een marktaandeel van slechts 0,57 procent heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!