Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Hyundai en Kia willen hogerop in Europa

Geschreven door Olivier Maloteaux op 07-12-2015

Hyundai en zustermerk Kia willen een ander imago. De Koreaanse groep wil in een hoger (en dus duurder) marktsegment spelen om de Europese markt te veroveren. Een gedurfde uitdaging. En misschien niet zonder risico…

De Koreaanse groep Hyundai-Kia, de op vier na grootste autoconstructeur wereldwijd, heeft grote ambities in Europa. De groep wil van Hyundai het grootste Aziatische merk op ons continent maken, een titel die op dit moment in handen is van Nissan. Om zijn doel te bereiken wil de Koreaanse groep zijn producten aantrekkelijker maken. Hyundai en Kia willen niet langer beschouwd worden als de kampioenen qua verhouding prijs-kwaliteit. Door stijlvollere auto’s te bouwen die meer rijplezier verschaffen willen ze alles inzetten op de emotie.   

Duurdere auto’s

“We kunnen onze doelstelling niet bereiken door goedkoop te willen zijn”, verklaarde Michael Cole, Chief Operations Officer van Kia Europe, tijdens een interview met het tijdschrift Automotive News Europe. In de toekomst zal de Koreaanse groep dus niet langer alles inzetten op de verhouding prijs-kwaliteit van zijn producten. Sommige managers bij Hyundai en Kia menen zelfs dat deze strategie een negatief effect kan hebben door het imago van goedkope auto’s te versterken. Onder andere daarom heeft Hyundai een nieuw luxemerk gecreëerd: Genesis.

Stijlvollere auto’s

Hyundai en Kia willen modernere, innovatievere en stijlvollere modellen aanbieden die ook meer rijplezier verschaffen. Voor de ontwikkeling van de stijl van zijn toekomstige modellen heeft Hyundai onlangs trouwens de Belgische designer Luc Donckerwolke aangeworven, die onder andere modellen tekende voor Lamborghini en Bentley. Op termijn zou Donckerwolke ook Peter Schreyer opvolgen als hoofd van de designafdeling voor de volledige groep Hyundai-Kia.

Dynamischere auto’s

Om de wegkwaliteiten van de modellen te verbeteren doet de Koreaanse groep dan weer een beroep op de diensten van Albert Biermann, de voormalige vicepresident productontwikkeling bij BMW M. Hyundai heeft bovendien een testcentrum geopend vlakbij de beroemde Nordschleife van de Nürburgring. En de constructeur zette ook een nieuwe sportafdeling op poten, die binnen dit en twee jaar zou moeten leiden tot een eerste N-seriemodel.

Succes gegarandeerd?

Het valt nog af te wachten of de inspanningen om de modellen van Hyundai en Kia aantrekkelijker en aangenamer te maken zich ook zullen vertalen in de verkoop. Dat is echter allesbehalve zeker. Analisten vrezen dat klanten die op zoek zijn naar een lage prijs, Hyundai en Kia zullen verlaten, waardoor de klantenbasis van beide merken dus zal verkleinen. En gezien de concurrentie die ze te duchten hebben, is het niet zeker dat deze klanten makkelijk zullen kunnen vervangen worden door liefhebbers van stijl en dynamisch rijplezier. Wordt vervolgd dus…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten