Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingen 2008

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-01-2009

Nooit werden in België zoveel auto's ingeschreven als in 2008, en dat allemaal dankzij een schitterend begin van het jaar.

In december 2008 noteerde Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) 21.837 inschrijvingen van nieuwe auto's. Dat is 7,84 procent minder dan in december 2007, maar de daling is minder sterk dan in november. Bovendien werd in 2008 met in totaal 535.947 inschrijvingen het record van 2006 (526.141) gebroken. De markt van de lichte bedrijfswagenvoertuigen verloor met 64.639 inschrijvingen maar lichtjes terrein in vergelijking met de recordcijfers van 2007. Ook de motorfietsmarkt heeft een uitstekend jaar achter de rug. In tegenstelling tot andere Europese markten is de Belgische echter relatief stabiel gebleven in deze crisisperiode. Het dient gezegd dat het salon van 2008 een echt commercieel succes is geweest. Niettemin zijn de voorspellingen voor 2009 onzeker. Er wordt een moeilijkere periode verwacht, met dalende cijfers.

Bij de merken wordt het podium gedomineerd door Volkswagen, met name dankzij een extra inspanning op het eind van het jaar om de Franse concurrenten in te halen. Zo wordt het Duitse merk gevolgd door Peugeot en door Citroën. Vervolgens vinden we Renault, Opel en Ford terug. Over heel het jaar bestaat de rest van de toptien uit BMW, Audi, Toyota en Mercedes. De eindbalans van 2008 is ook een gelegenheid om na te gaan welke merken in vorm zijn en welke minder. Met een stijging van 1.000 procent laat bijvoorbeeld Dangel bijvoorbeeld een recordscore optekenen. Al moeten we dat cijfer natuurlijk nuanceren, want de Franse specialist die standaardmodellen omvormt tot vierwielaangedreven auto's heeft 11 stuks verkocht in 2008, tegenover slechts één in 2007. Hetzelfde geldt zo ongeveer voor Santana (+ 300 procent), Caterham (+233,33 procent) en Iveco (+100 procent).

Bij de klassiekere merken is Mini de kampioen, alle categorieën door elkaar, met een stijging van het aantal inschrijvingen met 91,81 procent. Dat betekent dat de verkoop van dat merk tussen 2007 en 2008 zowat is verdubbeld, wellicht geholpen door zijn fiscaal gunstige CO2-cijfers en zijn sterke imago. Ook Subaru boekt flink wat vooruitgang (+ 85,16 procent), wat natuurlijk toe te schrijven is aan de komst van de dieselmotor van het merk. Ten slotte laat Dacia zien dat rationaliteit verkoopt, met een stijging met 78,11 procent. Dan komen Rolls-Royce (75 procent), Mazda (60,97), Cadillac (59,80), Maserati (58,57), Nissan (53,04) en Jaguar (40,95). Andere constructeurs doen het echter minder goed. PGO moet zelfs een daling met 66,67 procent incasseren. Ook voor SsangYong ziet het er niet echt goed uit (-46,06 procent). Bij de merken die een daling laten optekenen van zo'n 30 procent, vinden we Bentley en Alfa Romeo. Ook Lexus zag zijn verkoop flink afnemen, net als Toyota trouwens, terwijl Land Rover, Saab en Porsche er eveneens met 15 procent op achteruitgaan. Ten slotte merken we nog op dat Lancia en Hyundai het niet zo geweldig doen, terwijl hun zustermerken Fiat en Kia vooruitgang boekten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten