Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingen 2009

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-01-2010

De cijfers voor de inschrijvingen van nieuwe auto's in België liggen voor 2009 11,15 procent lager dan in 2008. De Belg koopt voornamelijk Duits en Frans. Het best verkopende merk in december was Opel.

Sinds de herfst vertoont de inschrijvingscurve een opwaartse trend. Zo werden in december 2009 21,12 meer auto's verkocht dan in dezelfde periode in 2008. Over het volledige jaar 2009 werden in totaal 476.194 nieuwe personenwagens ingeschreven, een daling met 11,15 procent. Dat komt overeen met de minst pessimistische voorspellingen. Het afgelopen jaar blijft trouwens een van de tien topjaren qua verkoop. De jaarlijkse inschrijvingscijfers van bedrijfsvoertuigen zijn echter veel minder goed. De bedrijfswagens laten een daling met 20,71 procent optekenen. Het aantal inschrijvingen van motorfietsen blijft dan weer relatief stabiel, met een daling van 8,57 procent.

Gezien de heropleving op het eind van het jaar is Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, optimistisch voor 2010. De vereniging verwacht voor dit jaar een 470.000 à 475.000 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. Vooral als gevolg van het salon zou het eerste semester van 2010 beter moeten zijn dan dat van 2009.

Wat de merken betreft, heeft Opel op het eind van het jaar een tandje bijgestoken, door als best verkopende merk van de maand uit de bus te komen. Het klassement van december is trouwens ongebruikelijk, met de Franse merken die wat achterophinken, terwijl ze de verkooplijsten voor het hele jaar aanvoeren. Zo vinden we na Opel, voor december 2009, Peugeot, Ford, Volkswagen en Renault. Over het hele jaar gezien kocht de Belg echter vooral Frans, met Renault op kop, gevolgd door Peugeot en Citroën. Daarna komen Volkswagen en Opel, met erg kleine verschillen. Verder in het klassement vinden we achtereenvolgens Ford, Audi, BMW, Toyota (het eerste Japanse merk) en Mercedes.

Sommige merken hebben meer dan andere te lijden gehad onder de crisis. Met name degene waarvan de invoerders failliet zijn gegaan, zoals Cadillac en Hummer, Ssangyong en Lada. Saab wordt volop geconfronteerd met de moeilijkheden van moederhuis GM en gaat een onzeker lot tegemoet. Verder merken we de slechte resultaten op van Jeep en Chrysler, evenals van Daihatsu. Suzuki, Subaru, Dacia, Nissan en Volvo hebben echter de wind in de zeilen. In de hogere prijsklasse boekten Morgan en Ferrari vooruitgang, net zoals Infiniti, dat eind vorig jaar op de markt is gekomen. Bentley, Aston Martin, Rolls-Royce en Lotus verloren tussen de 27 en de 39 procent aan verkoop. Maserati houdt beter stand en Porsche is stabiel gebleven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten