Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingen in juni 2009

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-07-2009

De daling van het aantal ingeschreven voertuigen zet zich in juni voort in ons land, ook al is -13,72% minder erg dan in de maand mei. Bij Cadillac daarentegen zijn de cijfers catastrofaal.

In juni 2009 werden 43.736 voertuigen ingeschreven, wat zo'n 7000 exemplaren minder is dan in 2008. Deze achteruitgang met 13.72% is wel minder erg dan in mei, toen hij 20% oversteeg. Tijdens de afgelopen maand waren het de drie Franse merken die het podium van de best verkopende merken deelden, in volgorde Citroën, Renault en Peugeot. Meer algemeen werden gedurende de eerste zes maanden van dit jaar in totaal 273.205 nieuwe auto's ingeschreven, wat neerkomt op een vermindering met 17,4% tegenover vorig (record)jaar.

Tijdens het eerste half jaar kocht de Belg vooral Renaults (9,91% marktaandeel), Citroëns (9,75%), Peugeots (9,40%), Opels (8,71%) en Volkswagens (8,69%). De top tien wordt vol gemaakt met respectievelijk Ford, Audi, BMW, Toyota en Mercedes.
Toch zijn er ook merken die beter doen dan in 2008. In bepaalde nichesegmenten zelfs veel beter, getuige daarvan de +900% van Alpina en de +100% van Morgan, maar uiteraard gaat het hier over hele kleine volumes (10 en 22 inschrijvingen). Subaru van zijn kant zet dan weer een opmerkelijke prestatie neer, aangezien 48,56% meer Subaru's werden verkocht sinds de komst van de dieselmotor (361 inschrijvingen in totaal voor het eerste semester 2009). Dacia, Ferrari, Maserati en Audi gaan er ook nog op vooruit, tussen de 8 en de 10% zelfs. Blijven ongeveer status quo (wat al een hele prestatie is) : Dodge (+3%), Lancia en Nissan (beide minder dan één procent vooruit).

Andere merken ondergaan de crisis dan weer ten volle. Zo heeft PGO nog steeds geen enkele auto verkocht dit jaar en viel Caterham van 6 exemplaren op twee terug dit jaar. Voor het meest dramatische verhaal tekent echter Cadillac, dat echt op de roetsjbaan naar de afgrond zit (-62,77%). Het Amerikaanse prestigemerk is tegelijkertijd het slachtoffer van de commotie omtrent GM én van de moeilijkheden van de vorige invoerder (Kroymans). Jeep doet het al niet veel beter (-51,15%) en ook Chrysler, Daihatsu, Saab en Lexus zien hun verkoop haast gehalveerd. Land Rover blaakt evenmin van gezondheid en Rolls-Royce, Bentley en Aston Martin lieten allen een terugval van tussen de 30 en de 40 procent noteren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten