Tijdens de afgelopen maand maart gingen 50.258 nieuwe auto's over de toonbank, wat zo'n 12% minder is dan in maart 2008. Voor het gehele eerste trimester werden in totaal 143.852 nieuwe voertuigen ingeschreven, wat neerkomt op een daling met 15% ten opzichte van vorig jaar. De markt van bedrijfswagens deelt ook in de klappen, maar de motorrijwielen profiteren dan weer volop van het saloneffect. Febiac is eerder tevreden met die achteruitgang van 15%, de federatie had er zich aan verwacht en de cijfers zijn een stuk minder slecht dan in verschillende van onze buurlanden, met uitzondering natuurlijk van Frankrijk en (vooral) Duitsland waar overheidsincentives de verkoop weer doen stijgen.
Als je het merk per merk gaat bekijken, vallen toch vrij grote verschillen op. Zo domineerde Renault de verkoop in maart en hijst het zich daarmee in koppositie voor wat het eerste trimester betreft. Achter deze Franse constructeur wordt alles nogal door elkaar gegooid. In maart staan zowel Opel als Ford mee op het podium, daar waar over het hele trimester gezien VW en Peugeot plaats twee en drie bekleden. In vergelijking met 2008 zijn er twee merken die hun verkoop met meer dan 70% hebben zien teruglopen, met name Lamborghini (-75%) en Cadillac (-73%). De GM-dochter lijdt zeer sterk onder de hele hetze rond het moederbedrijf en de reorganisatie qua invoerderschap. Bij de merken die tussen 40 en 60% achteruitgingen vinden we Lotus, Lada, Jeep, Lexus, Saab en Daihatsu. Daarnaast vallen er ook slechte scores te noteren voor Mercedes, Mitsubishi, Land Rover, Aston Martin, Seat, Toyota, Mini, Peugeot en Chevrolet. Morgan, Subaru, Jaguar, Bentley, Dodge, Audi , Ford en Lancia tonen daarentegen een betere vormcurve, de twee eerstgenoemde verdubbelen zelfs hun verkoop tegenover het eerste trimester van 2008. Bij de Japanner zit de Impreza diesel daar zeker voor veel tussen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!