Afgelopen maand werden in België 37.976 nieuwe auto's in het verkeer gebracht. Dat betekent een daling van 21 procent in vergelijking met mei 2008. Voor het hele jaar tot het eind van de maand mei gingen de cijfers er met 18,05 procent op achteruit tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee verlopen de statistieken perfect zoals Febiac had voorspeld. In onze buurlanden is een kentering gekomen dankzij allerlei recyclagepremies. In Frankrijk bijvoorbeeld doet de markt 11,9 procent beter. Daarom vraagt Febiac aan de Belgische regering om ook bij ons een dergelijke sloopregeling uit te werken.
De top drie van de inschrijvingscijfers wordt nog steeds ingenomen door de Franse merken, maar Peugeot gaat er harder op achteruit dan Renault en Citroën. Merken die vooruitgang boeken, zijn Alpina (+ 800 procent), Morgan (+ 110 procent), Subaru (+ 52,97 procent) en Maserati (+20 procent). Ook de merken Ferrari, Audi en Dodge gaan erop vooruit, maar in veel minder spectaculaire mate. De grootste verliezers (met een achteruitgang van meer dan 50 procent) in de afgelopen maand waren Caterham, Jeep en vooral Lada en Cadillac. Die laatste twee zagen liefst 70 procent minder verkoopscontracten in de showroom, maar dat is ook deels verklaarbaar door het feit dat voor beide merken de invoerder in zwaar weer verkeert sinds de ellende op de financiële markt.
Maar de crisis slaat nog steeds het hardst toe bij de zwaargewichten. De Europese organisatie die de constructeurs van vrachtwagens vertegenwoordigt, smeekt de overheden daarom hoogdringend om steunmaatregelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!