Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingen juni 2010

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-07-2010

De cijfers betreffende de inschrijvingen van nieuwe voertuigen vertonen een stijgende lijn, in die mate dat de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie Febiac zijn verwachtingen naar boven toe aanpast.

De cijfers betreffende de inschrijvingen van nieuwe voertuigen voor juni 2010 laten een groter optimisme toe. Afgelopen maand werden 53.872 nieuwe auto's verkocht, 23,2 procent meer dan in dezelfde maand in 2009 (43.736). Over de eerste zes maanden van het jaar bedraagt het totale aantal 320.203 auto's, tegenover 273.205 over dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent een stijging van 17,2 procent. Gesterkt door deze cijfers heeft Febiac beslist zijn verwachtingen voor heel het jaar bij te stellen, tot meer dan 500.000 nieuwe auto's die in 2010 in België zullen worden ingeschreven. De markt van de bedrijfsvoertuigen en van de motorfietsen komen echter nog niet opnieuw op gang, al laten ze geen achteruitgang optekenen.

Wat de populariteit van de merken betreft, zijn de kampioenen voor deze eerste zes maanden Renault, Peugeot en Volkswagen. In juni 2010 domineerde Renault, gevolgd door Volkswagen, voor Citroën en Peugeot. Over de voorbije zes maanden staat Renault stevig aan kop, gevolgd door Peugeot, dat profiteert van een goed begin van het jaar. Volkswagen, dat sinds de lente de wind van achteren heeft, legt beslag op de derde plaats, ten nadele van Citroën, dat er niet in slaagt die plaats, die het in april moest afstaan, te heroveren. Opel en Ford blijven de voornaamste uitdagers. Daarna komen Audi, BMW, Toyota en Mercedes.

Sommige merken laten een opvallende vooruitgang optekenen. Bij de massaconstructeurs vooral Dacia. De Logan, Sandero en Duster doen het uitstekend, met een stijging van de verkoopvolumes met 117,07 procent tussen 2009 en 2010, met 4.806 Dacia's verkocht tijdens het eerste semester van dit jaar tegenover 2.214 tijdens dezelfde periode in 2009. Het record alle categorieën door elkaar is in handen van Rolls-Royce, met een stijging van 166,67 procent, van 3 naar 8 verkochte auto's. Wellicht zit de Ghost daar voor iets tussen. Ook andere luxe- of sportwagenmerken springen uit de band, meer bepaald Caterham (150 procent), Lamborghini (120 procent) en Lotus (104,76 procent). Ook Lada (135,71 procent) en Iveco (100 procent) hebben hun verkoop verdubbeld, maar deze merken blijven op de zijlijn, met respectievelijk 33 en 2 verkochte personenwagens.

Wat de in moeilijkheden verkerende merken betreft, slaagt Cadillac erin de verkoopsdaling te stoppen (+ 8,57 procent), maar SsangYong, dat geen invoerder meer heeft, gaat er met 80,32 procent op achteruit. Het merk heeft gedurende het voorbije half jaar maar 37 auto's verkocht. Ook Saab (- 45,70 procent), Daihatsu (- 39,43 procent), Bentley (- 37,14 procent) en Maserati (- 33,87 procent) zagen hun verkoop teruglopen, maar voor het Zweedse merk zou de nakende lancering van de nieuwe 9-5 moeten helpen om er in 2011 weer bovenop te komen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten