Vorige maand werden in ons land 64.330 nieuwe wagens ingeschreven. Dat zijn er 14.072 meer dan een jaar geleden. Die stijging van 28 procent bevestigt in de eerste plaats dat het salon van Brussel in januari van dit jaar een commercieel succes was. Voor het hele eerste trimester van 2010 bedraagt de stijging 12,13 procent ten opzichte van 2009. Ook de markt van lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens (minder dan 16 ton) gaat erop vooruit, terwijl de daling van de tweewielerverkoop lijkt af te remmen.
In maart waren de vijf favoriete automerken van de Belgische koper achtereenvolgens Peugeot, Renault, Ford, Citroën en Volkswagen. Voor het hele eerste trimester van het jaar ziet de top vijf er als volgt uit: Peugeot, Renault, Citroën, Volkswagen en Opel. Ford staat op de zesde plaats. Saab zit in een negatieve spiraal (-52,81 procent in het eerste trimester en -74,33 procent in maart), maar dankzij de overname door Spyker en de heropstart van de productie zal de Zweedse constructeur er ongetwijfeld weer snel bovenop komen.
Voor het Koreaanse SsangYong (dat het in ons land nog steeds zonder importeur moet stellen) is de daling van meer dan 80 procent dramatisch, maar het Russische Lada (dat sinds kort een nieuwe Belgische invoerder heeft) wist zijn verkoop in het voorbije trimester te verdubbelen. Bij de exoten heeft Lamborghini met vier inschrijvingen een sterk trimester achter de rug, want in dezelfde periode van vorig jaar was dat er maar één.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!