In vergelijking met november 2007 zijn de inschrijvingen gedaald met 16,42 procent. Als we naar de totale cijfers voor het hele jaar kijken tot november, is echter nog wel een groei van 2,6 procent te zien. De lichte vrachtwagensector boert 13,9 procent achteruit, terwijl zware trucks 13,24 procent minder goed verkopen en de moto's 9,77 procent van hun populariteit verloren. Een duidelijke vertraging in de verkoopscijfers is dus onmiskenbaar. Toch blijft 2008 in zijn geheel een beter jaar dan 2007. Voor 2009 voorspelt Febiac (de federatie van autoconstructeurs in België) echter een achteruitgang van de markt van 10 tot 20 procent, al lijkt niets zeker in het licht van de huidige situatie op de markt.
Toch zijn er ook mensen die baat hebben bij deze achteruitgang. Zo heeft Volkswagen niet alleen in november meer auto's verkocht dan al zijn rivalen, maar steekt het merk op de jaarcijfers ook Peugeot voorbij. Daarmee staat VW op kop, met het merk met het leeuwtje en Renault achter zich. Citroën deed het goed in november (tweede plaats), maar kan voor de jaarbalans geen podiumplaats veroveren. Ook Ford en Audi hebben een relatief goede novembermaand achter de rug, terwijl Opel achteruitboert. Het Duitse merk behoudt echter wel de vijfde plaats in de totale cijfers voor 2008.
Er zijn ook merken voor wie 2008 erg goed is geweest als we op één maand van het jaareinde naar de cijfers kijken. Dangel boekte liefst 800 procent vooruitgang, maar goed, dat komt vooral omdat de preparateur van Peugeot- en Citroënbestelwagens dit jaar 9 auto's verkocht in plaats van eentje in 2007. Hetzelfde geldt voor Santana (4 in plaats van 1) en Caterham (van 3 naar 9 verkochte auto's). Bij de grotere merken valt op dat Mini zijn cijfers bijna heeft verdubbeld (94 procent meer) en dat Subaru dankzij de boxerdieselmotor 85 procent beter scoort. Het betaalbare Dacia profiteert natuurlijk van de economische crisis (+ 80 procent), maar contradictorisch genoeg is het totnogtoe ook voor Rolls Royce en Maserati een goede maand geweest. Andere stijgers in november 2008 zijn Mazda, Nissan, Cadillac, Daihatsu, Jaguar en Fiat. De pil is heel wat bitterder voor PGO, SsangYong, Bentley, Lexus en Alfa Romeo. De sterkste dalers ten slotte zijn Porsche, Toyota, Land Rover, Saab en Hyundai, die verkoopsdalingen van 10 tot 20 procent moeten incasseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!