In vergelijking met 2013 zijn de inschrijvingscijfers voor nieuwe auto's in België het afgelopen jaar heel lichtjes gedaald, met 0,64 procent. De markt kromp van 486.065 naar 482.939 exemplaren, een verschil van slechts 3.126 auto's. Als we daar de auto's aftrekken die binnen de 30 dagen weer zijn uitgeschreven, noteren we een nog kleiner verschil, met een vooruitgang van 0,07 procent (eind november).
Volkswagen domineerde in 2014 de Belgische markt, gevolgd door Renault, Peugeot en Citroën, net zoals in 2013 dus. BMW snoept daarentegen de vijfde plaats af van Opel. Achter die twee Duitse constructeurs volgen hun landgenoten Audi en Mercedes. Het merk met de ster is trouwens Ford voorbijgestoken. Achter de Amerikaan met het blauwe ovaal sluit Hyundai de top tien af. Chevrolet eindigt zijn laatste Europese jaar in mineur, met een achteruitgang van 46,54 procent, en ook Lancia heeft het erg moeilijk (- 49,58 procent). Omgekeerd knallen de champagnekurken bij Maserati (van 59 naar 326 auto's) en Tesla (van 148 naar 521).
Met het opmaken van de balans van 2014 kijken we ook even naar de andere marktsegmenten. De bestelwagenmarkt was goed voor 53.373 auto's, een daling van 0,09 procent. We mogen dus van een erg stabiel segment spreken. De markt van de lichte vrachtwagens (maximaal 3,5 ton) groeit met 1,29 procent en die van de zestientonners met 2,06 procent. Net zoals bij de auto's krimpt de markt van de motorfietsen marginaal, met slechts 0,6 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!