Met 48.353 nieuw ingeschreven wagens was de Belgische markt kalmer in juni 2011. Dat komt overeen met een daling van 10,25 procent tegenover juni 2010 met zijn 53.872 inschrijvingen. Febiac maakt zich nauwelijks ongerust. Eerst en vooral omdat de cumulatieve cijfers van de eerste zes maanden positief blijven (+ 1,95 procent). En vervolgens omdat er vorige maand maar 19 werkdagen waren, tegenover 22 vorig jaar. Meer feestdagen wil zeggen dat de showrooms en de DIV-kantoren vaker gesloten waren. Volgens Febiac verklaart dat de daling. Met 326.445 inschrijvingen van nieuwe wagens in de eerste zes maanden van 2011 lijken de cijfers in de richting te gaan van het recordjaar 2010 (547.347). Febiac blijft dus bij zijn voorspelling van 540.000 nieuwe auto's. De inschrijvingen van de lichte bedrijfsvoertuigen en motorfietsen zijn eveneens op de goede weg. Dat is nog niets vergeleken met de zware vrachtwagens (16 ton en meer), die een sprong maakten van 2.932 naar 4.656 inschrijvingen (+ 58,80 procent). Enkel de autobussen en de zware bedrijfsvoertuigen hebben nog een achterstand.
De merkenstrijd is heviger dan vorig jaar, met Volkswagen dat in juni het meeste succes geoogst heeft en zo voor Renault geëindigd is. Bij de totaalcijfers behoudt het Franse merk een lichte voorsprong. Peugeot vervolledigt het podium. Voor de vierde plaats woedt er nog een Frans-Duitse strijd. Citroën heeft af te rekenen met Opel en nieuwkomer Ford. In de maand juni zijn Opel en Ford Citroën voorafgegaan. Aan het eind van het semester is Opel er eindelijk in geslaagd de vierde plaats over te nemen van Citroën, dat zodoende op de hielen gezeten wordt door Ford. De rest van de top 10 bestaat uit BMW, Audi, Mercedes en Toyota. Dacia maakt nog steeds vooruitgang met zijn veertiende positie en 8.816 nieuwe inschrijvingen. Het Roemeense merk heeft 83,44 procent meer wagens verkocht dan dezelfde periode in 2010.
SsangYong, dat sinds 2010 weer verdeeld wordt na het faillissement van zijn oude invoerder, doet het beter (+ 243,24 procent), maar blijft ver onderaan in het klassement bungelen met 127 inschrijvingen. Op dit moment verstoort de onzekerheid rond Saab de verkoop in België nog niet. Tot slot blijven Dodge, dat onder Fiat-bewind bij ons zal verdwijnen, en Cadillac, dat zonder Belgische invoerder zit, in vrije val. Sinds 1 januari 2011 werden er in België 75 volledig elektrische auto's ingeschreven. De Peugeot iOn (20 stuks) loopt op kop, voor de Smart E-Drive (18) en de Mitsubishi i-MiEV (10). In totaal werden er sinds 2009 127 elektrische wagens in België ingeschreven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!