De VW Taigo is een ‘lifestyle model’, dixit Wolfsburg, dat vooral moet charmeren met zijn ‘emotie’. Om te illustreren hoeveel zout er bij voorgaande stelling moet om die nog maar half op de smaak te brengen die Volkswagen eraan wil geven, toets ik de Taigo graag aan een wereldse vergelijking waarbij we ons allemaal wel iets kunnen voorstellen. Is de T-Cross (de technische donor) de deugdelijke edoch doordeweekse vrijpartij, dan is de Taigo – in de geest van VW’s these – de meer opwindende enkel-op-speciale-gebeurtenissen-stoeisessie. Denk sexy lingerie en/of een wat langer voorspel, de moeite die je dus uit de kast haalt ‘als het eens wat meer mag zijn’. Wel, ik zou niet getrouwd willen zijn met een bons van VW, want klaarblijkelijk vinden die het uitdoen van je sokken vooraleer je tussen de lakens duikt, al kinky genoeg. Of anders gesteld: de Taigo heeft het sexappeal van een cactus. Ik raak er door geprikkeld, zij het niet op een aangename, laat staan opwindende manier.
De Taigo heeft het sexappeal van een cactus: hij prikkelt, zij het niet op een opwindende manier
Tenenkrullend is het om te zien hoe de boekhoudkundige beslissing om een Braziliaanse VW in te voeren (de Nivus, voor zij die niet vertrouwd zouden zijn met het aanbod van Volkswagen do Brasil) door handige marketingjongens ingekleed wordt met eigenschappen waar deze zogenoemde coupé-SUV in geen lichtjaren iets mee te maken heeft. Pas op, ik wil zeker niet gezegd hebben dat de Taigo daarom kwalitatief minderwaardig zou zijn – mijn gedetailleerd oordeel ontdek je trouwens in een van de volgende nummers. Neen, het gaat er mij louter om dat Volkswagen zijn klanten een rad voor de ogen draait door deze T-Cross-met-Portugees-accent te vermarkten als zijnde het (sportieve) speerpunt in zijn segment. En die positie ook doorrekent, terwijl je voor die meerprijs niet per se meer kunde of kwaliteit in huis haalt.
Volks(wagen)verlakkerij
Misschien ben ik wel te streng, ik weet het niet. De eerste verkoopcijfers bewijzen alleszins dat het beoogde clienteel in de Taigo klaarblijkelijk geen graten ziet. Het is ook niet dat Volkswagen de enige is die zich bezondigt aan dergelijke volksverlakkerij. De golf der stads-SUV’s bereikt ongeziene hoogtes, meesurfen is dan ook de boodschap voor elk merk dat met enige sérieux in dat segment opereert. Alleen lijkt iedereen daarbij gemakshalve te vergeten dat een golf onvermijdelijk ook weer naar beneden komt om te sterven op het strand. En dat je door krachttermen als sportiviteit, comfort en luxe almaar verder uit hollen, het voor jezelf alleen maar moeilijker maakt om daar in de toekomst nog een betekenisvolle invulling aan te geven.
Een golf komt onvermijdelijk ook weer naar beneden om te sterven op het strand
Terug dus naar de metafoor, misschien dat het dan doordringt. Stel: de relatie van daarnet zit in een sleur, een dip waarin je je alleen maar harder vastrijdt als je je geen moeite meer wilt getroosten. Tot op het punt dat iemand zijn geluk elders gaat zoeken. In een exotisch vrijage bijvoorbeeld. Met een liefde uit het Verre Oosten dat hetzelfde soort generische ‘draken’ in de aanbieding heeft, zij het voor schappelijkere prijzen.
LEES OOK De Berlingo is zo'n beetje de Citroën 2CV van de 21e eeuw - Outbox KJ
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!