Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Stroomversnelling - Alain Devos over de elektrische bedrijfswagen

Geschreven door Alain Devos op 23-02-2022

Polestar vindt in België nu al meer klanten dan Lexus en Alfa Romeo

Tot voor (heel) kort moest je in ons land nog met een vergrootglas naar de verkoopcijfers van elektrische auto’s zoeken. Maar sinds onze overheid heeft beslist dat er voor de als bedrijfswagen aangekochte en dus doorgaans aan werknemers ‘geschonken’ auto’s een snelle omschakeling komt, vliegen de bestelbonnen de deuren van de dealers uit. De auto’s zelf volgen vaak wat later, want de leveringstermijnen zijn nog altijd lang. Tenzij je een Tesla wilt, dan gaat het blijkbaar wel snel(ler). Grappig eigenlijk, want enkele jaren geleden kampte dat merk door productieproblemen en aanverwante nog met zodanig lange wachttijden dat nogal wat klanten hun betaalde voorschot terugvroegen en elders iets anders gingen zoeken.

Tenzij je een Tesla wilt, dan gaat het blijkbaar wel snel(ler)

Dat die elektrische auto’s en zelfs de nog altijd als een tussenstapje geldende plug-inhybrides voor nogal wat verrassende verschuivingen op de Belgische markt kunnen zorgen, was al een tijdje duidelijk. De Volkswagen Golf, decennialang de absolute nummer één, is van zijn troon gestoten en krijgt die allicht nooit meer terug. BMW is hier nu baas. Het sloot 2021 af met een stevige voorsprong en dus als dé grote winnaar van de Belgische autoverkoop, wat voor een flink deel te danken is aan de populariteit van het grote PHEV-aanbod bij BMW. Terwijl Renault, met een dramatisch gedaalde verkoop, zich zelfs niet meer in de top vijf wist te handhaven.

De grote verrassing

Maar voor nog verrassender resultaten moet je nog een eindje verder in de tabellen van de inschrijvingscijfers duiken. Zo wist Polestar vorig jaar maar liefst 1.003 auto’s in ons land te leveren. Het merk is familie van Volvo, maar hoe dan ook Chinees. Net als MG, in 2021 ook al goed voor een dikke 734 wagens. Het gaat natuurlijk nog altijd maar om piepkleine marktaandelen, maar ik geef toe enkele jaren geleden nog tussen de sceptici te hebben gestaan als het ging over de slaagkansen van Chinese automerken in onze contreien. Terwijl Polestar in België nu al meer klanten vindt dan Lexus en Alfa Romeo, en straks allicht ook over Honda wipt.

Particulieren kijken ondertussen nog eventjes de kat uit de boom

Ja, dat krijg je als een ongetwijfeld heel slimme marketingaanpak je merk in de EV-keuzelijstjes van grote en zelfs kleine bedrijven tussen Audi, BMW, Mercedes en Volvo weet te plaatsen. In mijn (grote) familie rijdt er al een schoonbroer met een Polestar 2, een andere heeft er eentje in bestelling. Een schoonzoon krijgt een dezer dagen zijn Tesla van de baas en een nicht is aan het aftellen voor de levering van haar Ford Mustang Mach-E. Juist ja, ook een elektrische auto. Voor de goede orde: evengoed voor rekening van een bedrijf. Particulieren kijken ondertussen nog eventjes de kat uit de boom. Een elektrische Dacia Spring met een rijbereik van in de praktijk maar enkele honderden kilometers zal, ondanks een inderdaad vrij scherpe prijs, nog niet meteen een alternatief voor de Golf TDI kunnen worden. Zeker niet voor wie in een rijhuis of flatje zonder laadinstallatie ‘voor de deur’ woont…

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten