Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Op zoek naar oplossingen voor het verzadigde verkeer - Edito AD

Geschreven door Alain Devos op 09-03-2022

AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos bekijkt de oplossingen die Brussel wil nemen om zijn verzadigde verkeerssituatie opgelost te krijgen en gaat daarbij geen taboe uit de weg. Is het einde van Koning Auto in zicht?

Vanaf 16 augustus 2022 wil de stad Brussel zowat alle doorgaand verkeer uit zijn centrum weren. Het gaat dan om de straten die zich in de zogenoemde vijfhoek bevinden, dus het gebied dat door de Kleine Ring wordt… omringd. Brussel ontketent daarmee natuurlijk geen mobiliteitsrevolutie; kleinere Belgische steden deden het al eerder en het plan is allicht ook wel deels geïnspireerd door buitenlandse voorbeelden. Of die nu geslaagd zijn of niet. Aangezien we hier bij AutoGids nog altijd graag en met het nodige enthousiasme én engagement de belangen van automobilisten verdedigen, zouden we meteen moord en brand kunnen gaan schreeuwen. Of in elk geval een heleboel redenen (proberen te) bedenken om tegen het plan in te gaan. Maar misschien moeten we dit soort beslissingen toch maar eens anders beginnen te beoordelen.

Natuurlijk blijven we argwanend tegenover alle maatregelen die ons (alweer) een stukje privémobiliteit afpakken. Maar wie zich af en toe eens met de auto in het centrum van Brussel waagt, weet ook wel dat het vandaag zowat verzadigd is. En huizenblokken afbreken om er bredere lanen te leggen, dat is anno 2022 echt niet meer aan de orde. Dat de échte kern van de stad in de eerste plaats het domein is (of toch weer moet worden) van de mensen die er handel drijven, die er wonen en van wie de kinderen er naar school gaan, daar kun je toch maar moeilijk tegen zijn. Mits voor alle andere ‘bezoekers’ van de stad natuurlijk enkele belangrijke voorwaarden zijn vervuld.

Hopelijk wordt het plan geen nachtmerrie voor handelaars die regelmatig winkelwaar moeten laten leveren.

Zoals makkelijk bereikbare én betaalbare parkings net buiten de zones waar ze je auto liever niet meer ‘doorgaand’ zien passeren. Er zijn wellicht al parkings genoeg in Brussel – we kennen er zelfs enkele waar je op sommige dagen amper een auto ziet staan – maar ze zijn dan ook wel allemaal behoorlijk duur. Een goed openbaar vervoer, dat lijkt ons een tweede vereiste. In metropolen als Parijs, New York en Tokio, steden die overigens te grote centra hebben om het straks in Brussel geviseerde doorgaande verkeer echt te weren, hebben nog maar weinig inwoners een eigen auto. Ze zouden hem namelijk toch vrijwel nergens meer kunnen achterlaten. Maar ze kunnen er wel gebruikmaken van een schitterend metronet, waarmee je je heel snel en meestal ook vrij comfortabel kunt verplaatsen. Metrolijnen doortrekken tot de échte ‘voorsteden’ van Brussel, denk dan aan Halle, Vilvoorde of zelfs Leuven, mogen we ook eens dromen?

Hopelijk wordt het plan ondertussen wel geen nachtmerrie voor handelaars die regelmatig winkelwaar moeten laten leveren, voor minder mobiele mensen die met hun auto echt wel tot voor hun deur moeten kunnen raken, voor wie een wasmachine heeft gekocht of voor wie vroeg of laat een verhuiswagen nodig heeft. Met paaltjes, pasjes en zelfs camera’s met nummerplaatherkenning valt dat allemaal wel op te lossen, maken de Brusselse beleidsmakers zich sterk. Zullen we hen voorlopig toch maar eens het voordeel van de twijfel gunnen?

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten