De Cupra Formentor geldt als het eerste echt eigen model van de nog steeds piepjonge constructeur, die zijn naam dank aan de supersportieve modellen van Seat - destijds stond Cupra dan ook voor Cup Racing. In afwachting van nieuwe modellen zoals de Raval, de Tavascan en de Terramar zegent de Spaanse autobouwer de Formentor met een facelift voor 2024. En neem dat gerust letterlijk, want de hele voorzijde gaat op de schop.
Drie driehoeken
Om zijn hogere positionering binnen de Volkswagen-groep te rechtvaardigen, probeert Cupra afstand te nemen van Seat. Het koetswerk van de vernieuwe Formentor oogt dan ook een stuk agressiever, met een volledig nieuwe voorbumper en scherp gesneden koplampen - voortaan voorzien van een led-signatuur met drie kleine driehoeken. Ook achteraan oogt de crossover een stuk scherper, want naast de kofferklep krijgen ook de lichtblokken en de bumper een aangepast ontwerp. Let ook op de wat hoekiger vormgegeven sierstukken van de uitlaat.
Binnenin zijn de wijzigingen subtieler. Net zoals de Audi A3, de Skoda Octavia en de Volkswagen Golf verwelkomt de 2024 Cupra Formentor een nieuwe multimediamodule met snellere en stabielere software. Het aanraakscherm van het infotainment groeit van 12 naar 12,9 inch, de sliders onderaan zijn voortaan verlicht. Let ook op het aangepaste sportstuur en op de 3D-achtige designelementen. De zoektocht naar een premium positionering noopt Cupra ook tot het aanbieden van een performant audiosysteem van Sennheiser, die een versterker van 390 watt combineert met 11 luidsprekers en een subwoofer.
Meer rijbereik voor de PHEV
De nieuwe Cupra Formentor krijgt nieuwe stekkerversies, voortaan gebaseerd op de 1.5 TSI. De plug-inhybride basisversie blijft 204 pk sterk, maar de krachtigste PHEV ziet zijn systeemvermogen toenemen van 245 naar 272 pk. De e-Hybrid-varianten maken bovendien gebruik van een groter batterijpakket, want de capaciteit van de accu's klimt van 12,8 naar 19,7 kWh.
Dat bezorgt de nieuwe Cupra Formentor e-Hybrid uiteraard een groter elektrisch rijbereik op. Van een dikke 50 kilometer naar meer dan 100 kilometer, toch als je de WLTP-waarde hanteert. Je kan de plug-inhybride modelvarianten ook sneller opladen, want hun elektrische architectuur is formaat compatibel met DC-laden (tot 50 kW). Ook het AC-laden gaat sneller, want de PHEV's kunnen voortaan 11 kW aan (was slechts 3,6 kW).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!