BMW heeft de batterij van de i3 een update gegeven. De elektrische stadswagen uit München beschikt voortaan over een hogere capaciteit. De lithium-ionaccu met hogere dichtheid haalt nu 94 Ah in plaats van 60 Ah. De opgeslagen energie evolueert van 22 kWh naar 33 kWh. Zo mag je hopen op een rijbereik van maximaal 300 km volgens de Europese NEDC-norm, tegenover 190 km vroeger. Bij minder gunstige weersomstandigheden waarin je de verwarming of klimaatregeling moet gebruiken, haalt de i3 een autonomie van minstens 200 km.
Meer elektrolyten
Deze operatie vereiste geen grotere batterij. Er verandert dus bijna niets aan de afmetingen of het volume. Door samen met Samsung aan het batterijpakket te werken, kon de capaciteit verbeteren. Zo worden nu meer elektrolyten gebruikt. Deze verbeterde batterij vereiste alleen kleine aanpassingen om ingebouwd te kunnen worden in het onderstel van de i3.
Update … achteraf
Voortaan kunnen eigenaars van een huidige i3 vragen om tegen betaling de nieuwe batterij te installeren en zo de autonomie te vergroten. Ondanks een gewichtstoename van 50 kg, veranderen de prestaties nauwelijks. 0 tot 100 km/u duurt 7,3 seconden (-0,1 seconde) dankzij de elektromotor met 170 pk. De variant met range extender heeft nog 150 km meer rijbereik dankzij een kleine benzinemotor als generator. Die verbruikt 0,6 l/100 km volgens de gemengde cyclus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!