De BMW X5 en zijn coupéversie, de BMW X6, krijgen een midlifefacelift die een opgefriste snuit en een algemene elektrificatie van de motoren omvat, gepaard met een nieuwe automatische transmissie. Maar ook in het interieur zijn er nieuwigheden te vermelden, zoals een gebogen digitaal scherm, verbeterde rij- en parkeerhulpsystemen en de nieuwste generatie van het besturingssysteem, BMW OS 8.
Mild of plug-in hybrid
De BMW X5 en BMW X6 2023 zullen keuze bieden uit een biturbo-V8 op benzine en drukgevoede zescilinders-in-lijn op benzine of diesel, allemaal voorzien van een mildhybridesysteem op 48 volt, met een in de nieuwe Steptronic-achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor. Die laatste ontwikkelt 9 kW (12 pk) en vooral 200 Nm, waarmee hij de verbrandingsmotor ontlast bij het vertrekken en in overgangsfases. Ook een verbeterde sturing van de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive moet bijdragen aan een grotere efficiëntie.
Natuurlijk houdt BMW de X5 xDrive50e in de catalogus. Deze plug-in hybridevariant combineert een 313 pk (+27 pk) sterke en 3 liter grote zescilinder-turbo met een elektromotor – eveneens geïntegreerd in de achttrapsautomaat – die 197 pk (+84 pk) ontwikkelt. Dat resulteert in een gecombineerd vermogen van 360 kW of 490 pk (inclusief het tijdelijke boosteffect) en een koppel van 700 Nm, een toename van respectievelijk 70 kW/97 pk en 100 Nm. De nettocapaciteit van de batterij werd met 25 procent verhoogd, tot 25,7 kWh, wat een volledig elektrisch bereik van 94 tot 110 km (WLTP) moet opleveren. De geïntegreerde lader maakt opladen op wisselstroom tot 7,4 kW mogelijk.
Meer vermogen
De mildhybrideversies krijgen ook meer ‘thermisch’ vermogen. De zescilinder-benzinemotor wint 47 pk en 70 Nm en produceert nu 380 pk en 520 Nm, of 540 Nm met de elektrische ondersteuning. Voor de de BMW X5 en X6 xDrive40i geeft de constructeur een 0 tot 100 km/u-tijd op van 5,4 seconden. Wat de zescilinder-diesel betreft, kunnen de BMW X5 en X6 xDrive30d rekenen op 298 pk en 670 Nm en een tijd van 0 tot 100 km/u van 6,1 s. De M60i xDrive-versies ten slotte hebben 530 pk en 750 Nm en laten dezelfde sprinttijd van 4,3 s noteren.
Hertekende neus, verlichte grille
Qua uiterlijk krijgen de BMX X5 en X6 2023 een vernieuwde voorkant die aansluit bij die van de nieuwste producten van het merk. Bij de X5 zijn de koplampen slanker, met naar buiten gerichte pijlvormige dagrijverlichting, terwijl de BMW Iconic Glow-grille meer uitgesproken en vooral verlicht is (een optie op de zescilinderversies). De voorbumper is ook opnieuw ontworpen wat betreft de zijdelingse ventilatieopeningen en de centrale luchtinlaat, en krijgt verchroomde accenten voor een chiquere (of meer kitscherige?) uitstraling. De raamlijsten en dakrails zijn voortaan van gesatineerd aluminium, terwijl de voorste zijpanelen een nieuwe ventilatieopening krijgen. Aan de achterzijde wordt de L-vormige lichtsignatuur horizontaal gereflecteerd om een constant verlicht X-patroon te creëren.
Wat de X6 betreft, wordt zijn sportievere roeping nu automatisch gekoppeld aan het M Sport-pakket, dat uiteraard dezelfde wijzigingen omvat als de X5. De verchroomde of satijnen accenten zijn voortaan zwart. BMW biedt ook een M Sport Pro-pakket aan voor de topversies M60i xDrive, met dubbele spijlen en een M-logo in het radiatorrooster, M-spiegelkappen in glanzend zwarte afwerking, vier uitlaatpijpen en een glanzend zwarte achterspoiler.
Meer technologie
De BMW X5 en X6 van 2023 volgen de trend van de elektrische modellen en krijgen het befaamde Curved Display, dat een instrumentenpaneel van 14,9 duim combineert met een centraal infotainmentscherm van 12,3 duim. BMW biedt ook nieuwe afwerkingsmaterialen aan. Maar het is vooral op het gebied van elektronica en assistentie dat de update merkbaar is. Naast de mogelijkheid om uit de lange lijst met opties te kiezen voor automatische snelheidslimietassistent, een waarschuwing bij het verlaten van het voertuig, actieve navigatie, een snelheidscontrole, een noodremassistent, een spoorassistent en een invoegassistent, maakt de optionele Parking Assistant Professional het automatisch inparkeren en verlaten van een parkeerplaats mogelijk, zelfs op afstand via de app, tot een afstand van 200 meter. BMW heeft de nieuwste generatie van de BMW Live Cockpit Professional met head-updisplay en Augmented View, evenals de BMW Digital Key in de optielijst opgenomen. Dit alles wordt beheerd door het besturingssysteem BMW OS 8.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!