De BMW X5 en de daarop gebaseerde X6 ondergaan een zogeheten Life Cycle Impulse, dan mogen de M-varianten niet achterblijven. Boven op de reeds bekende wijzigingen aan het koetswerk en het interieur (BMW OS8 en BMW Curved Display) komen de vernieuwde BMW X5 M en X6 M Competition met een opgewaardeerde aandrijflijn en een aangescherpt onderstel. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:
V8-biturbo op 48V
De vernieuwde BMW X5 M en X6 M Competition behouden hun 4,4 liter grote V8, maar het biturboblok ondergaat wel een heleboel wijzigingen. Er is onder meer sprake van herwerkte turbocompressoren, een versterkte krukas en een aangepaste luchtinlaat, maar de grootste aanpassing is de toevoeging van een compacte elektromotor die geïntegreerd wordt in de achttrapsautomaat.
Die door een 48-voltsysteem gevoede elektromotor functioneert als een op de krukas gemonteerde starter-generator en levert tot 12 pk en 200 Nm extra. De in het motorcompartiment ondergebrachte batterij wordt opgeladen middels remenergierecuperatie.
De mildhybride aandrijflijn van de BMW X5 M en X6 M Competition ontwikkelt een piekvermogen van 625 en een maximumkoppel van 750 Nm, wat volstaat om de bijna 2,5 ton wegende SUV's in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. Met het optionele M Drivers' Package wordt de topsnelheid opgetrokken van 250 naar 290 km/u.
Sneller schakelen
Niet alleen de V8-motor, maar ook de versnellingsbak ondergaat een heleboel wijzigingen. De M Steptronic krijgt een nieuwe kalibratie die voor snellere en scherpere schakelmanoeuvres moet zorgen. Ook de M xDrive-vierwielaandrijving van de BMW X5 M en X6 M Competition werden herbekeken, met meer controle en snellere reacties in de 4WD Sport-modus.
Scherpere rijdynamiek
De BMW X5 M en X6 M Competition staan standaard op het M Professional-onderstel dat actieve dempers combineert met actieve rolstabilisatie. De set-up werd aangepast, wat er samen met de herwerkte stuurinrichting voor moet zorgen dat de vernieuwde X5 M en X6 M aan dynamische scherpte winnen. De SUV's krijgen ook een gewijzigde achteras, die de stabiliteit bij hogere snelheden moet waarborgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!