De BMW X7 is zo'n drie jaar op de markt en krijgt binnenkort een flinke update, zowel qua looks als inhoudelijk. Zo maken zijn motoren voortaan gebruik van mildhybridetechnologie op 48 volt, wordt het infotainment opgewaardeerd tot de jongste generatie van BMW's iDrive en wordt de standaarduitrusting uitgebreid.
Aan de buitenkant is de vernieuwde X7 te herkennen aan de hertekende achterlichtblokken, die aansluiten bij die van andere recente of recent gefacelifte BMW-modellen. Maar terwijl we achteraan nog van een subtiele evolutie kunnen spreken, geldt dat minder voor de voorpartij.
Gescheiden lichtblokken
Je had kunnen verwachten dat de 'nieren' bij de facelift wat groter zouden worden, zoals die van de volledig elektrische iX bijvoorbeeld, maar dat is niet het geval. Wel is het radiatorrooster voortaan uitgerust met achtergrondverlichting, een 'modegrille' die bij BMW Iconic Glow werd gedoopt (standaard op de M60i en optioneel op de andere motorversies).
Meer in het oog springend is echter de totaal hertekende voorbumper, die de zevenzits-SUV een expressiever gezicht moet geven en, aldus BMW, "zijn aanwezigheid op de weg moeten versterken". Opvallend zijn de gescheiden lichtblokken, een beetje zoals bijvoorbeeld bij een Citroën C3 Aircross, maar dan nog meer uitgesproken. De dagrijlichten en richtingaanwijzers zitten daarbij in smalle stroken bovenaan, de dim- en grootlichten (uiteraard met matrix-ledtechnologie) daaronder, achter donker plexiglas.
Daarnaast sleutelden de designers ook aan het M Sport-pack en doet een nieuwe koetswerkkleur zijn intrede, namelijk Sparkling Copper Grey. Standaard staat de X7 op wielen van 20 duim (21 in het geval van de M60i), maar als optie zijn exemplaren van 23 duim beschikbaar, de grootste wielmaat ooit waarmee een BMW af fabriek kan worden besteld.
Mildhybride
Binnenin werden de instrumenten van de BMW Curved Display vernieuwd, terwijl de standaarduitrusting werd uitgebreid. Zo zijn de voorstoelen voortaan standaard de Comfort-exemplaren. Het iDrive-systeem is dat van de achtste, meest recente generatie, met onder andere 5G-compatibiliteit. Ook het aanbod aan rijhulp- en veiligheidssystemen werd aangevuld, met bijvoorbeeld een uitstapwaarschuwing voor wanneer een van de inzittenden van binnenuit zijn deur wil openen.
De facelift brengt echter ook mechanische nieuwigheden mee. De nieuwe topversie heet M60i in plaats van M50i, maar wordt nog steeds aangedreven door een 4,4 liter grote biturbo-V8 van 530 pk. De 40i wint echter 47 pk dankzij allerlei ingrepen die de verbranding en inspuiting optimaliseren, maar ook dankzij een mildhybridesysteem op 48 volt dat dankzij een op de krukas gemonteerde starter-generator 12 pk en 200 Nm extra biedt. Ook de 40d wordt daarmee uitgerust, enkan zo voortaan prat gaan op 352 pk (en 720 Nm).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!