Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Citroën: een nieuw logo voor een nieuwe identiteit

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-09-2022

Citroën blijft trouw aan zijn typische chevrons en keert zelfs terug naar een grafisch ontwerp dat sterk geïnspireerd is op het oorspronkelijke logo. Daarmee wil het merk zijn nieuwe filosofie "Nothing moves us like Citroën" onderstrepen.

Daarmee is het merk aan zijn tiende logo toe in zijn 103-jarige bestaan, maar het nieuwe keert terug naar het oorspronkelijke principe van twee boven elkaar geplaatste chevrons in een rechtopstaand ovaal. Geheel volgens de huidige trend – naar het voorbeeld van Renault met zijn vernieuwde ruitlogozal het nieuwe logo verschillende vormen aannemen afhankelijk van waar het gebruikt wordt (op het voertuig, op papier, digitaal, enzovoort).

2022 Citroën New Brand Identity

Terug naar de bron

Dit nieuwe merklogo is dus sterk geïnspireerd op het oorspronkelijke, met als kleine nuance de vorm van het ovaal. Dat is nog steeds verticaal georiënteerd, maar heeft iets bredere proporties, om het wat prominenter en ‘zachter’ te maken, meer in overeenstemming met de waarden van comfort die het merk voorstaat. Zoals tegenwoordig gepast is, wordt het nieuwe logo tweedimensionaal weergegeven en blijft het monochroom voor een snellere en efficiëntere herkenbaarheid. Variaties in kleur en 'textuur' blijven echter mogelijk afhankelijk van het gebruik, zoals blijkt uit de foto's. Opmerkelijk is ook het gebruik van een nieuw lettertype voor de Citroën-belettering.

Deze facelift van het logo en de merkidentiteit wordt echter ook ondersteund door de slogan “Nothing moves us like Citroën” of “Niets vervoert ons als Citroën”. Daarbij verwijst de dubbele betekenis van het werkwoord 'vervoeren' naar de functie van de producten van het merk – inzittenden van punt A naar punt B vervoeren – maar ook naar de emotie die je wordt geacht te voelen wanneer je in een Citroën reist. Dat blijkt althans uit het discours van Vincent Cobée, algemeen directeur van Citroën, die onderstreept dat de Franse constructeur zijn missie naar betaalbare elektrische mobiliteit wil versnellen en de waarden toegankelijkheid, durf en welzijn van zijn klanten wil uitbreiden.

LEES OOK onze test van de Citroën C5 Aircross Hybrid 225

2022 Citroën New Brand Identity

Focus op comfort

Deze wijziging van de grafische identiteit zal zich vertalen in de aanwezigheid van het nieuwe logo op een toekomstige conceptcar en op alle nieuwe Citroën-modellen en -concepten vanaf medio 2023. Maar het is de gehele visuele communicatie, van briefpapier tot showrooms, die wordt vernieuwd en opgefrist. Deze opfrissing markeert dus een terugkeer naar de roots en het DNA van het merk, een proces dat de afgelopen jaren begon met de nadruk op "Citroën-comfort". Dit kwam tot uiting in een chassis dat duidelijk op comfort was gericht, een ophanging met hydraulische aanslagpunten die de werking van de traditionele hydraulische ‘bollen’ uit het verleden moet simuleren, en een nieuwe generatie stoelen met meer comfort door een complexere schuimsamenstelling.

Ten slotte maakt deze nieuwe visuele identiteit eindelijk duidelijk wat de werkelijke reden is voor het einde van het geschil tussen Citroën en Polestar over het logo van dat Chinees-Zweedse merk...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten