Audi trakteerde de Q5 op een verkwikkende facelift en een slankere Sportback-variant, nu volgt ook de vernieuwde SQ5. En die blijft zijn TDI trouw. Het gaat nog steeds om een 3 liter-V6 met mildhybride 48V-ondersteuning, maar Audi heeft wel aan de starter-alternator en de e-compressor gesleuteld om de efficiëntie te verbeteren. Voor de nabehandeling van de uitlaatgassen grijpt Ingolstadt naar de zogeheten twin-dosingtechnologie die twee katalystische SCR-omvormers gebruikt.
Die aanpassingen zorgen ervoor dat de dieselkrachtbron (nu met zuigers uit gesmeed staal in plaats van uit aluminium) van de Audi SQ5 TDI properder draait, maar maken het V6-blok wel wat minder krachtig. Nu goed, het gaat om een verwaarloosbare daling, want het piekvermogen zakt van 347 naar 341 pk. Het maximumkoppel staat pal en bedraagt nog steeds 700 Nm bij 2.500 toeren per minuut. De SQ5 TDI sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en verbruikt 7 liter diesel per 100 kilometer.
Belgische commercialisatie en prijs?
Verder krijgt de SQ5 TDI alle visuele en technologische updates die Audi introduceerde op de facelift van de Q5. Aan het technische pakket verandert er weinig: de Audi SQ5 TDI vertrouwt op een sportophanging met adaptieve dempers (luchtvering blijft een optie) en op de Quattro-vierwielaandrijving met optioneel sportdifferentieel achteraan.
De Audi SQ5 TDI wordt gebouwd in het Mexicaanse San José Chiapa. De Belgische commercialisatie is gepland voor december 2021 en de basisprijs bedraagt 72.600 euro. Dat is een 1.500 euro meer dan voor de facelift.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!