Geen E-Klasse zonder 5 Reeks: stuurt Mercedes de ene langs de plastisch chirurg, dan mag je er gif op innemen dat BMW de andere een facelift geeft. Hoe ziet die vernieuwde 5 eruit? De berline en break zagen om te beginnen hun niervormige radiatorrooster hoger en breder worden. Ook de led-lichten voor- (met adaptieve exemplaren met matrixtechnologie en laserlichten als opties) en achteraan zijn nieuw, net als de trapeziumvormige uitlaatpijpen. Verder introduceert ook nieuwe koetswerkkleuren en dito velgen (18 tot 20 duim) beschikbaar. Nu ook van het Air Performance-type met minder luchtweerstand, trouwens. Het M Sport-pakket zorgt voor een nog wat gespierdere look, je kan remmen met blauwe of rode klauwen bestellen en de M550i xDrive-berline onderscheidt zich visueel nog wat meer van zijn bravere broertjes.
Alles op hybride
In het interieur is het 10,25 duim grote (digitale) instrumentenscherm nu standaard, je kan ook voor eentje van 12,3 duim gaan. Er zijn nog meer keuzemogelijkheden voor de zetels, met onder meer een geperforeerde Sensatec-variant en nieuwe M-exemplaren. De automatische airco krijgt extra functies en de knoppen op het stuurwiel zijn herschikt. Maar nog interessanter dan die deels esthetische opsmuk lijkt de verruiming van het aanbod plug-hybrides. Die zijn er nu ook voor de Touring, je kan voor die 530e kiezen tussen achter- en xDrive-vierwielaandrijving. En in de herfst komt er ook een 545e xDrive-sedan met 394 pk en 600 Nm. Ook nieuw: een eDrive Zone-functie kan de auto bij het betreden van zogeheten groene zones automatisch op een volledig elektrische aandrijving laten overschakelen. Alle andere vier- en zescilinders worden milde hybrides met 48-voltsysteem, voor de diesels zorgt een tweefasige turbodruk voor het halen van de Euro 6d-norm.
Nu ook met Android Auto
Wat kunnen we nog vertellen? Dat het (optionele) Integral Active Steering nog efficiënter werkt bij lage snelheden en dat nieuwe of verbeterde assistentiesystemen weer een stapje verder richting automatisch rijden gaan. Maar dat leggen we dan wel allemaal uit als de we auto kunnen testen. Nog een leuke: een Drive Recorder voor het optionele Parking Assistant Plus maakt dat je bij het parkeren altijd de laatste 40 seconden van je manoeuvre kan (her)bekijken. Het opgewaardeerde BMW Operating System 7 biedt mogelijkheden voor een heleboel nieuwe connectiviteitsapplicaties, alsook voor een nog accuratere navigatie. En er is naast Apple CarPlay voortaan ook Android Auto, haast een revolutie voor BMW.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!