Bijna vier jaar na zijn lancering passeert de Ford Focus langs de plastisch chirurg voor een verkwikkende facelift. De vernieuwingsoperatie is sterk vergelijkbaar met die van de Ford Fiesta onlangs: een strakker snuitje met moderne ledlichttechnologie, een opgewaardeerd interieur met een performanter infotainmentsysteem en de bevestiging dat de sportieve ST in het gamma blijft. Wie op een plug-inhybride concurrent voor de VW Golf GTE hoopte, moeten we evenwel teleurstellen.
>> Lees ook: facelift voor de Ford Fiesta (2022)
Display van 13,2 inch
Nieuwe koplampen, met geïntegreerde lichtmisten en desgewenst met matrixtechnologie. Nieuwe bumpers en een nieuw radiatorrooster, op de Active met verticale lamellen à la Mercedes-AMG. Het Ford-logo is intussen verhuisd van de motorkap naar de grille. Het betere snijwerk, maar echt ingrijpend zijn de visuele wijzigingen niet. Achteraan beperkt de facelift van de Ford Focus zich tot nieuwe achterlichtblokken. Nu ja, nieuw. Ze krijgen ledtechnologie.
Binnenin de vernieuwde Ford Focus valt vooral het centrale scherm van. het infotainmentsysteem op, dat voortaan op Sync4-software draait. De display heeft een diameter van 13,2 inch en integreert een heleboel bedieningsfuncties, waardoor de facelift van de Ford Focus over minder klassieke knoppen beschikt. De breakversie Clipper krijgt een nieuwe indeling, met een wand waarmee je de laadruimte in twee delen kan splitsen. Het maximale laadvolume bedraagt 1.653 liter.
ST blijft beschikbaar
Geen hybride en geen plug-inhybride, het motorenpalet van de 2022 Ford Focus blijft grotendeels gelijk. Al kan je de mildhybride Ecoboost-motoren (1.0 mHEV met 125 of 155 pk) nu wel combineren met de gerobotiseerde PowerShift-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Nog steeds beschikbaar: de 1.0 Ecoboost 100 met handgeschakelde zesbak en de 1.5 Ecoblue 120 met handgeschakelde zesbak of achttrapsautomaat. De Ford Focus ST blijft de absolute topversie van het gefacelifte gamma. Onder de motorkap schuilt een 2,3 liter-turbobenzine die 280 pk en 420 Nm op de voorwielen zet. Nieuw voor de ST is het Mean Green dat debuteerde op de Puma ST en ook beschikbaar wordt op de Fiesta ST.
De Belgische leveringen staan gepland voor de lente van 2022. Prijzen volgen binnenkort.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!