Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Facelift Lexus RCF: ook als Gran Touring

Geschreven door Klaas Janssens op 14-01-2019

Na de Lexus RC krijgt nu ook de F-versie een facelift. Nieuw is het zogeheten Gran Touring Pack, dat de sportcoupé nog extremer maakt.

Na de Lexus RC gaat nu ook diens snelle F-sportversie onder het mes. De facelift omvat de obligate aanpassingen aan het radiatorrooster, de lichtunits en de bumpers. Aan de motor wordt gelukkig niet geraakt. De Lexus RCF vertrouwt nog steeds op een atmosferische V8 die een cilinderinhoud van 5 liter combineert met een piekvermogen van 457 pk een een maximumkoppel van 520 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een actief sperdifferentieel en een achttrapsautomaat. 

De vernieuwde Lexus RCF zou ook over een gunstigere aerodynamica en over een dynamische onderstelset-up beschikken. Met dank aan de nieuwe Michelins Pilot Sport 4S, de herwekte ophanging met stijvere motorsteunen en de aangepaste kalibratie van de versnellingsbak, die een langere eindoverbrenging en een elektronische launch-controlefunctie krijgt om sneller uit de startblokken te schieten. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt voortaan 4,5 seconden.

GT Pack

De coupé kreeg veel kritiek op zijn hoge gewicht, opmerkingen die de Lexus-ingenieurs proberen pareren door een aantal dieetmaatregelen. De V8 krijgt holle aandrijfassen en een compacter inlaatspruitstuk, de ophanging gebruikt voortaan uit aluminium opgetrokken bevestigingspunten en de airco gebruikt een kleinere compressor. De zeggen er wel niet bij hoeveel kilogram die modificaties uiteindelijk opgeleverd hebben.

Nu zag Lexus nog marge. Geïnspireerd door de GT3-raceversies van de RCF ontwikkelden de Japanners het Gran Touring Pack. Het koetswerk van die Track-editie genereert 26 additionele kilogram neerwaartse druk dankzij de splitter onder de neus en de vaste spoiler op de kont. Net zoals de dakconstructie en de motorkap zijn die aerodynamische addenda vervaardigd uit koolstofvezel. Verder noteren we speciale BBS-velgen, koolstofkeramische remmen en een titanium uitlaatlijn. En een nieuw, voor het GT Pack voorbehouden kleurtje: Nebula Matte Grey.

De facelift van de Lexus RCF beleeft zijn wereldpremière op het Autosalon van Detroit (NAIAS 2019) en komt nog voor de zomer naar onze contreien overwaaien.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten