De huidige Volkswagen Touareg dateert van 2018 dus werd het stilaan tijd voor de traditionele midlifefacelift. In afwachting van de introductie deze zomer geeft VW alvast enkele foto's vrij van zijn gefacelifte grote SUV in camouflage-outfit, die op dit moment zijn laatste tests ondergaat in Lapland.
Zoals gewoonlijk bij dergelijke midlifefacelifts werden zowel de voorsteven als de achterpartij hertekend. Vooraan krijgt de VW Touareg 2023 IQ.Light HD Matrix-koplampen, die 19.200 microleds per koplamp bevatten. Beide koplampen worden net zoals bij andere recente modellen van het merk met elkaar verbonden door een lichtgevende strip, die weliswaar onderbroken wordt door het merklogo in het midden van het radiatorrooster.
Ook lichtgevend logo achteraan
Dat logo zelf is dus niet verlicht, maar verrassend genoeg het logo op de achterklep wel. Dat is voor het eerst op een Europese VW. Het rood verlichte logo was al te zien op sommige VW-modellen in China en de VS, maar in Europa was dat tot voor kort verboden. Sinds januari 2023 is dat verbod echter opgeheven. Opvallen zul je dus met de nieuwe Volkswagen Touareg in het donker zeker doen.
Gelukkig heeft de facelift ook nog substantiëlere evoluties om het lijf. Zo sleutelden de ingenieurs aan de ophanging met de bedoeling de verhouding comfort-weggedrag te optimaliseren, zowel voor de versies met de stalen standaardophanging als voor die met luchtveren. De VW Touareg 2023 krijgt ook een extra sensor, die de dakbelasting peilt en zo de stabiliteitscontrole kan laten weten of er al dan niet een dakkoffer is gemonteerd, wat, zeker op zo'n grote en hoge SUV, de reacties beïnvloedt.
Interieur
Binnenin zijn het infotainment en het stuurwiel vernieuwd en zou de stembediening verbeterd zijn, terwijl Android Auto en Apple CarPlay voortaan draadloos werken. Ook worden de armsteunen en de panelen van de middenconsole wat zachter.
Over het motorgamma van de vernieuwde 2023 Volkswagen Touareg geeft de constructeur nog niks prijs. Het huidige gamma omvat bij ons enkel een een drieliter-diesel met 231 of 286 pk – van een plug-inhybride is op onze markt dus geen sprake.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!